وزارت ورزش و جوانان؛ از تفکیک تا ادغام، از ادغام تا تفکیک!


 
به گفته رسول خضری عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس    از ابتدا نام گذاری این وزارتخانه باید به صورت وزارت جوانان صورت می گرفت چرا که حوزه ورزش زیرمجموعه ای از مسائل مربوط به جوانان محسوب می شود اما در حال حاضر مسئولان به حوزه ورزش می پردازند و حوزه جوانان مغفول مانده است. جایگاهی تحت عنوان معاونت ریاست جمهوری برای حوزه جوانان را نیز قبلا تجربه کرده ایم و مفید نبوده است.
 
 
 
پژوهش ها نشان می دهد ایجاد وزارت ورزش و جوانان با وجود کاهش هزینه ها و ارتقای بهره وری، باعث ادغام فرهنگ و ساختار دو سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی نشده که همین امر باعث غفلت مسئولان از حوزه جوانان در این وزارتخانه شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت؛ هشتم دی ماه سال 1389 بود که بهارستانی ها پیشنهاد ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان را تصویب کردند و تولد وزارت خانه ای تحت عنوان وزارت ورزش و جوانان را رقم زدند.

ادغام این وزارت خانه و سایر وزارتخانه ها از آن جهت صورت گرفت که در ماده 53 قانون برنامه پنجم مقرر شده بود: «دولت مکلف است یک یا چند وزارتخانه را به نحوی در وزارتخانه‌های دیگر ادغام نماید که تا پایان سال دوم برنامه، تعداد وزارتخانه‌ها از بیست و یک وزارتخانه به هفده وزارتخانه کاهش یابد.»

از آنجایی که طبق همین ماده، وظایف و اختیارات وزارتخانه‌های جدید با پیشنهاد دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد، سایر مراحل قانونی آن نیز در مجلس هشتم طی و در نهایت از سوی دولت دهم ابلاغ شد.

اما در صحن علنی روز چهارشنبه، 8 دی ماه سال 89 که ایجاد وزارت ورزش و جوانان در دستورکار این جلسه قرار گرفت برخی نمایندگان به مخالفت و موافقت با ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی که هر دو زیر نظر شخص رئیس جمهور اداره می شد، به ایراد نطق پرداختند.

سید کاظم موسوی، نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین در مجلس هشتم در مخالفت با این ادغام معتقد بود ماهیت سازمان ملی جوانان با سازمان تربیت بدنی متفاوت است به گونه ای که کار سازمان تربیت بدنی اجرایی و کار سازمان ملی جوانان به صورت سیاست گذاری است لذا مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

علی ادیانی راد، نماینده جویبار، سوادکوه و قائمشهر در مجلس هشتم نیز در مخالفت با طرح تبدیل سازمان های تربیت بدنی و ملی جوانان به وزارت ورزش و جوانان  وظایف و اقدام های این 2 سازمان را در تضاد با هم دانست چرا که ورزش و فدراسیون ها تابع قوانین بین المللی هستند و نمایندگان نمی توانند برای قانون گذاری به آن ورود پیدا کنند.

از طرف دیگر در باب موافقت با ایجاد وزارت ورزش و جوانان، مصطفی کواکبیان، نماینده مردم سمنان در مجلس هشتم با اظهار اینکه تنها راه حفظ اقتدار مجلس در بحث نظارت، ایجاد وزارت است اذعان کرده بود با ایجاد وزارت، نظارت مجلس برعمکلرد سازمان‌ها افزایش یافته و شفاف سازی در امور این سازمان ها بیشتر خواهد شد.

همچنین علی اکبر اولیا، نماینده یزد و صدوق در مجلس هشتم نیز که یکی از طراحان اصلی و ارائه دهندگان طرح ایجاد وزارتخانه ورزش بود، در دفاع از این طرح عنوان کرد که در صورت تبدیل این سازمان به وزارتخانه، این وزارتخانه می تواند تحت نظارت مجلس قرار گیرد و این قضیه به قوت مجموعه کمک خواهد کرد.

به گزارش خانه ملت؛در نهایت مجلس با 141 رأی موافق، 46 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 195 نماینده حاضر در جلسه علنی آن روز با ادغام سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی در راستای ایجاد وزارت ورزش و جوانان موافقت کردند.

پس از آن تحقیقاتی در راستای ادغام وزارت خانه ها صورت گرفت و معلوم شد که با اینکه ممکن است این اقدام باعث کاهش هزینه ها و ارتقای بهره وری ها شده باشد اما همچنان فرهنگ و ساختار این سازمان ها با یکدیگر ادغام نشده و بهبودی در انجام مأموریت اصلی این نهادها حاصل نشده است.

پیش از این نیز مهرداد بذرپاش، رئیس فراکسیون جوانان مجلس نیز در این راستا طی گفت و گویی با خانه ملت در انتقاد از مغفول ماندن حوزه جوانان در این وزارتخانه عنوان کرد: مشکل حوزه جوانان مشکل ساختار و سازمان نبوده و نیست و تشکیل یک سازمان کلید حل مشکلات نخواهد بود اما می تواند تسهیل کننده برخی از موارد باشد.(اینجا بخوانید)

رئیس سابق سازمان ملی جوانان بر همین اساس تصریح کرد: در آن زمان که سازمان ملی جوانان نیز وجود داشت، ضمانت اجرایی در دست آن سازمان نبود و امروز هم که معاونت وزیر و یک وزارتخانه با عنوان ورزش و جوانان وجود دارد، باز هم مشکلات ساختاری دیده می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی سه شورا فعالیت می کنند که یکی از آن ها شورای عالی جوانان بوده که ریاست آن بر عهده رییس جمهور است، یعنی شورا در سطح بالایی برگزار می شود که البته در حال حاضر نیز شورای عالی جوانان ظرفیت مغفول مانده زیادی دارد که دولت باید به آن بپردازد.

بر اساس این گزارش، در نهایت فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی ظهر روز یکشنبه (2 آذرماه) با حضور محمود گودرزی،‌ وزیر ورزش و جوانان مجلس تشکیل جلسه داد تا به طور دقیق تری پیرامون این مباحث بحث و تبادل نظر شود.

محمود گودرزی با بیان اینکه حوزه جوانان فرابخشی است،‌ تأکید کرد: از آنجایی که مشکلات حوزه جوانان متنوع و متعلق به سازمان های زیادی است، هماهنگ کردن 18 سازمان که وظیفه خدمات رسانی به حوزه جوانان را دارند کار دشواری است.

وی همچنین درباره تخصیص اعتبار به این وزارتخانه یادآور شد: وزارت ورزش و جوانان از لحاظ تخصیص اعتبار قبل از وزارت دادگستری که آخرین وزارتخانه است قرار گرفته که همین امر ما را با مشکلاتی روبرو می کند.

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان در انتهای این جلسه در گفت و گویی اختصاصی با خانه ملت، با اذعان به این امر که حوزه جوانان به شدت در این وزاتخانه مغفول مانده است، گفت: تا کنون 3 پیشنهاد برای ارتقای جایگاه حوزه جوانان در این وزارتخانه داشته ایم.( اینجا بخوانید)

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از این پیشنهادها در جهت تبدیل این حوزه به سازمانی مستقل زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری است به بیان پیشنهادات بعدی پرداخت و عنوان کرد: پیشنهاد دوم نیز ارتقای یکی از معاونت های وزارتخانه در حد قائم مقامی است و مورد سوم نیز تعیین مشاور جوانان رئیس جمهور است که به عنوان سیاستگذار فعالیت کند.

بر همین اساس خبرنگار خانه ملت، نظر برخی از نمایندگان عضو فراکسیون جوانان، فراکسیون ورزش و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی را مبنی بر اینکه کدام یک از این پیشنهادها می تواند کارکرد بهتری داشته باشد جویا شد.

 

نام نماینده

 

فراکسیون و کمیسیون مربوطه

نظر نماینده در مورد تفکیک یا ادغام حوزه های ورزش و جوانان

محمد حسن نژاد

عضو فراکسیون جوانان مجلس

برای ارتقای حوزه جوانان در وزارت ورزش و جوانان در کوتاه مدت باید قائممقام وزیر داشته باشیم و در میان مدت باید وزیر در همه شوراهایی که مربوط با جواناناست (مثل شورای عالی پول و اعتبار) عضو شود و در بلند مدت نیز این مسئولیت با عنوانسمت معاونت رئیس جمهور به فردی سپرده شود.

سید مرتضی حسینی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

برای ارتقای جایگاه جوانان یا باید وزارت جوانان داشته باشیم و یا معاونتی زیر نظر رئیس جمهور تشکیل شود. حوزه جوانا باید جایگاهی داشته باشد که پاسخگو باشد لذا ارتقای این حوزه در قالب قائم مقامی وزارت ورزش و جوانان نیز فایده نخواهد داشت.

 

ابوذر ندیمی

عضو فراکسیون ورزش مجلس

به طور کل ادغام وزارتخانه ها اشتباه بود و برخی حوزه ها در هر وزارتخانه ادغام شده نسبت به بقیه در اولویت قرار گرفت و بقیه به حاشیه رفتند. هنگام ایجاد وزارت ورزش و جوانان باید حوزه ورزش زیرمجموعه حوزه جوانان قرار می گیرد چرا که موضوع ورزش سازگاری با جوانان ندارد که در یک راستا قرار بگیرند. معتقدم برای توجه بیشتر به حوزه جوانان یا باید وزارتخانه ای جدا برای جوانان تشکیل شود و یا معاونتی زیر نظر شخص رئیس جمهور ایجاد شود.

 

رحمت الله نوروزی

عضو فراکسیون جوانان مجلس

اعتقادی به سازمان بندی ها ندارم و با چارت بندی کار درست نمی شود از این رو قائم مقام، معاون یا مشاور کارایی نخواهد داشت و باید برنامه میان مدت و بلند مدت وزیر را در رابطه با حوزه جوانان دید که تعیین این راهکارها را هر کسی می تواند انجام دهد.

 

محمدرضا تابش

عضو فراکسیون ورزش مجلس

تفکیک حوزه جوانان از وزارت ورزش یک امر پسندیده است لذا جایگاهی را باید برای آن متصور شوند که متناسب با جمعیت جوان کشور و انتظارات آنها از مجموعه حاکمیت باشد و بتواند استعدادها و خلاقیت های آنها را در راه سازندگی و توسعه کشور هدایت کند. اکنون حوزه جوانان در سایه و ذیل حوزه ورزش قرار گرفته و باید بتوانیم با برنامه ریزی این حوزه را جدا کنیم که یکی از راه های آن جایگاهی زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری است اما اگر این اتفاق امکان پذیر نشد در نهایت به سمت قائم مقامی در وزارتخانه ارتقا یابد.

 

موسی غضنفرآبادی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس

حوزه جوانان باید به عنوان زیر مجموعه وزارت ورزش و جوانان باشد و در حد قائم مقام ارتقا یابد چرا که در گذشته به خاطر ضعف عملکرد در قالب معاونت ریاست جمهوری این سازمان را منحل کردیم و جداسازی آن، دوباره کاری خواهد شد.

 

رسول خضری

عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

از ابتدا نام گذاری این وزارتخانه باید به صورت وزارت جوانان صورت می گرفت چرا که حوزه ورزش زیرمجموعه ای از مسائل مربوط به جوانان محسوب می شود اما در حال حاضر مسئولان به حوزه ورزش می پردازند و حوزه جوانان مغفول مانده است. جایگاهی تحت عنوان معاونت ریاست جمهوری برای حوزه جوانان را نیز قبلا تجربه کرده ایم و مفید نبوده است.

 

اسماعیل جلیلی

 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسباتمجلس

مشکل ساختار نیست بلکه وظایفی که باید در امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان صورت گیرد مبهم است و منابع هم برای آنها مغفول است. دولت باید با تعیین تکلیف، مسئولیت ها را به به خود وزارت ورزش و جوانان بدهد.

 

سید محمئ بیاتیان

نایب رئیس فراکسیون ورزش و جوانان

زمانی که حوزه جوانان تحت پوشش سازمان ملی جوانان اداره می شد نتیجهبهتری داشت. برای معاونت امور جوانان که حوزه گسترده ای است تنها 7.6 میلیارد تومانبودجه برای کل سال در نظر گرفتند که این رقم برای یک آدامس خریدن برای هر جوان نیزکفاف نمی دهد. مهم ترین مسأله این است که رئیس جمهور به عنوان متولی اصلی امورجوانان باید به وزیر یا قائم مقام وزیر این اختیار را بدهد که تمام اعتبارات سازمانهای مربوطه با تأیید آنها هزینه شود و در این زمینه نیاز به قانون نداریم مگر اینکهرئیس جمهور و وزیر به نقطه اشتراک برسیم.

 

 

به گزارش خانه ملت؛اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهوری نیز در نخستین جلسه شورای عالی جوانان در دولت یازدهماز معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور خواست زمان ویژه ای را به بررسی این مسأله اختصاص دهند که آیا لازم است سازمانی پی گیر امور جوانان همانند گذشته مستقل شود یا تصمیم اتخاذ شده برای ادغام آن با وزارت ورزش درست بوده است.

پس از برگزاری جلسات متعدد و در سطوح مختلف برای بررسی جایگاه حوزه جوانان در وزارت ورزش و جوانان، هم اکنون کارشناسان حوزه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مشغول جمع بندی موارد کارشناسی شده در جهت ارتقای این حوزه از وزارتخانه هستند.

در نهایت، نتیجه این بررسی ها اگر مبنی بر ایجاد معاونت و یا تعیین مشاور برای ریاست جمهوری باشد در قالب لایحه ای به مجلس ارائه خواهد شد و یا اگر قرار باشد صرفا در حد ارتقای جایگاه معاونت وزارتخانه به قائم مقامی وزیر باشد، در سطح جلسات دولت بررسی و تصویب خواهد شد./

گزارش از: فائزه ظهیری

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید