آموزش پزشکی از وزارت بهداشت جدا شود


 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  گفت:‌ «به نظر من اگر در وزارت بهداشت، به جای آموزش پزشکی، رفاه لحاظ می‌شد، بیمه‌های ما بسیار موفق‌تر عمل می‌کردند. آموزش پزشکی می‌بایست هم‌چون سال‌های قبل 64 جزء تقسیمات وزارت علوم باشد.»
 
 
 

به گزارش دفتر رسانه ای دکتر رسول خضری، به نقل از سپید، مساله‌ای که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا حل شده این است که آن‌ها وزارتخانه‌ای به نام وزارت بهداشت و رفاه دارند که در ساختار آن، هم بحث رفاه یعنی بیمه‌ها و هم بهداشت تعریف شده است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار ما ضمن بیان مطلب فوق گفت:‌ «به نظر من اگر در وزارت بهداشت، به جای آموزش پزشکی، رفاه لحاظ می‌شد، بیمه‌های ما بسیار موفق‌تر عمل می‌کردند. آموزش پزشکی می‌بایست هم‌چون سال‌های قبل 64 جزء تقسیمات وزارت علوم باشد.» رسول خضری با بیان این که در مجموعه وزارت بهداشت و رفاه کشورهای دیگر، معضلات به درستی مدیریت، نظارت و به شکل راهبردی اجرا می‌شود خاطر نشان کرد:‌ «از این طریق بازدهی کار پزشکان نیز افزایش پیدا می‌کند.با این روش، رابطه پولی و اقتصادی بین پزشک و بیمار از طریق یک حلقه واسط به نام بیمه پر شده و از بین می رود. اما در کشور ما چون بیمه‌ها کیفیت و کارایی لازم را ندارند، زیر میزی بیداد می‌کند و این بحث در کلان شهرها به اوج خود می‌رسد.» خضری ادامه داد: «چرا که پزشک معتقد است میزان دریافتی او با رقمی که حق الزحمه واقعی اوست، فاصله دارد و این مبلغ او را اقناع نمی‌کند. از طرفی سرعت کند ما در باز تعریف تعرفه‌ها نیز مزید بر علت شده که زیرمیزی هم‌چنان ادامه داشته باشد.» این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان این‌که طرح تحول سلامت،‌ طرحی موفق بوده، اما نیاز به بازنگری، مطالعه و برنامه‌ریزی دارد، به مشکل داشتن عمر و کیفیت بیمه‌ها اشاره کرد و گفت: «بیمه‌ها در کشور فقط 10 درصد کارآیی بیمه‌ها در کشورهای همجوار را دارند لذا اگر بتوانیم به اصلاح بیمه‌ها پرداخته و کیفیت و کارآیی آن را عمق ببخشیم، 70 درصد مشکلات حوزه سلامت قابل حل شدن است.»

وی در ارزیابی از موضوع خصوصی‌سازی در حوزه سلامت، اظهار کرد: «با توجه به اجرای طرح تحول سلامت تغییراتی در ساختارها و ارائه خدمات بهداشتی در حال رخ دادن است، اما در مجموع برای چابک‌سازی و توانمندسازی بسیاری از بخش‌های دولتی که متأسفانه کیفیت و کارآیی لازم را ندارند این کار می‌تواند مفید باشد.» وی تصریح کرد: «با انجام این کار بهره‌وری و خدمات‌رسانی به مردم بهتر می‌شود، اما طبیعتا تعرفه‌هایی که دریافت می‌کنند با تعرفه بخش خصوصی متفاوت است.» این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این‌که خصوصی‌سازی، بخش درمان را مورد توجه قرار می‌دهد، اظهار کرد: «قسمت درمان به ویژه در درمانگاه‌ها می‌تواند به این سمت سوق یابد که در راستای بهره‌وری و ارتقای آن، ارائه خدمات با کیفیت بهتر باشد در واقع سازمان‌های دولتی مرتب‌تر و منظم‌تر می‌شوند.» خضری در ادامه تأکید کرد: «حتی اگر در کشورهای مختلف دنیا بخواهیم چنین کاری را انجام دهیم ابتدا باید کیفیت بیمه‌ها اصلاح شود، یعنی اگر شخصی به بخش دولتی یا خصوصی مراجعه کرد بتواند از تسهیلات بیمه استفاده کند.» وی با بیان این‌که حدود 40 یا 50 درصد کشورهای پیشرفته دنیا پول خود را در بهداشت و پیشگیری هزینه می‌کنند، گفت: «طی سنوات گذشته در کشور ما کمتر از 7 درصد منابع بهداشت و درمان به سمت بهداشت و پیشگیری رفته است.» وی با اشاره به این‌که متأسفانه عمر و کیفیت بیمه‌ها مشکل دارد، گفت: «همواره تأکید کرده‌ایم که بیمه‌های ما فقط 10 درصد کارآیی بیمه‌ها در کشورهای همجوار را دارند، به عنوان مثال کیفیت بیمه‌ها در ترکیه بسیار بهتر از ما است.» نماینده مردم پیرانشهر در مجلس خاطرنشان کرد: «البته در این مسیر گام‌های کوچکی برداشته شده اما گام‌های اساسی و بزرگ در بیمه‌ها باقی مانده است و اگر وضعیت بیمه‌ها بهبود یابد می‌توان گفت 90 درصد مشکلات حوزه سلامت و درمان درست می‌شود.» خضری با بیان این‌که بیش از 70 درصد بار مالی حوزه سلامت بر روی دوش بیمه‌هاست، افزود: «اگر بتوانیم به اصلاح بیمه‌ها پرداخته و کیفیت و کارآیی آن را عمق ببخشیم، 70 درصد مشکلات حوزه سلامت قابل حل شدن است.» وی با بیان اینکه موضوع تجمیع بیمه‌ها به تنهایی نمی‌تواند راه حل این مشکل باشد تصریح کرد:‌ «تجمیع بدون منابع فایده‌ای ندارد.» خضری عدم نگاه به نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه را یکی از ایرادات مدیریت کشور برشمرد و خاطر نشان کرد:‌ «ما فکر می کنیم که پول و وسیله سرمایه است، در حالی که سرمایه اصلی فکر خوب، تولید فکر و نیروی انسانی است و مطمئنا اگر نیروی انسانی عاقل و سالم داشته باشیم بسیاری از مشکلات رفع می شود. اما متاسفانه در سنوات گذشته بیشترین ضربه را از سوء مدیریت و ضعف مدیریت خورده‌ایم.» این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به این که کیفیت پایین بیمه های پایه گفت: «طبق سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری بیمه‌ها می بایست از کیفیت لازم برخوردار بوده و کارایی داشته باشند. این بدین معناست که اگر بیمه پایه با کیفیت داشته باشیم نیازی به بیمه تکمیلی نداریم.»

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید