نیازمند طرحی جایگزین برای افزایش جمعیت هستیم


 
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ایرادات شورای نگهبان از مصوبه مجلس درباره افزایش نرخ باروری، گفت: ما در این حوزه نیازمند طرحی جامعی هستیم که کار کارشناسی قوی برای آن انجام شده باشد تا حداقل دو تا سه دهه بتوان از برکات آن استفاده کرد.
 
 
 رسول خضری، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به ایرادات اخیر شورای نگهبان از مصوبه مجلس درباره افزایش نرخ باروری به دلیل عدم انطباق آن با سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: ما در این حوزه نیازمند طرحی هستیم که کار کارشناسی قوی برای آن انجام شده باشد، طرحی جامعی که حداقل دو تا سه دهه بتوان از برکات آن استفاده کرد.
با تهدید نمی‌توان فرهنگ سازی کرده و جمعیت را افزایش بدهیم
خضری با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های شتاب زده چنین مسائلی را به دنبال خواهد داشت، ادامه داد: به منظور فرهنگ سازی در این خصوص باید سیاست‌ها تشویقی باشد نه تهدیدی، مسلما با تهدید نمی‌توان فرهنگ سازی کرده و جمعیت را افزایش بدهیم.
وی لازمه افزایش جمعیت را تامین برخی از زیرساخت‌ها از قبیل: اشتغال، رونق اقتصادی، مسکن و معیشت جوانان و امید به زندگی دانست و افزود: ما ابتدا باید مباحث مرتبط با پروسه ازدواج را فراهم کنیم چرا که ابتدا باید ازدواجی صورت بگیرد تا فرزندآوری نیز پیش آید.
15 وزارتخانه، نهاد و سازمان درگیر بحث افزایش جمعیت هستند
خضری خاطرنشان کرد: هم اکنون بیش از 15 وزارتخانه، نهاد و سازمان به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر بحث افزایش جمعیت هستند ولی اینجاست که ما تا چه میزان در این راستا تلاش کرده‌ایم. ما باید همچون کشورهای پیشرفته دنیا مطالعه طولانی و اجرای سریع داشته باشیم ولی امروزه مطالعات ما کوتاه و اجرای آن نیز کوتاه‌تر شده است.
نیازمند طرحی جایگزین برای افزایش جمعیت هستیم
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین باید طرح جایگزین کارشناسی شده، کاملا مطالعه شده و دقیق را در این حوزه مصوب کنیم که راهبردی و کاربردی باشد حتی می‌توان فعلا این طرح را مسکوت گذاشت تا بتوان یک برنامه قوی و پخته شده را آماده کرد.
خضری عنوان کرد: از میان مجموعه قوانین قانون برنامه چهارم و پنجم در بهترین حالت شاید 30 درصد آن اجرایی شده باشد بنابراین ما در بحث تصویب قوانین باید دقت نظر داشته باشیم که آیا ما در پی شهر آرزوها هستیم و یا اینکه عملگرا هستیم و می خواهیم مباحثی را عملی کنیم که قابلیت اجرایی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما بیش از 11 هزار قانون و 78 هزار آیین نامه و بخش نامه داریم، سوال اینجاست که چند درصد این مباحث اجرا و چند درصد آن در تناقض با همدیگر است. تمامی این مسائل برمی‌گردد به اینکه ما طرح‌های خود را پخته‌تر و کارشناسی‌تر شده و با مطالعه بیشتر در دستور کار قرار بدهیم تا به همان نسبت جامعه نیز از این موضوعات به خوبی بهره‌مند شود.
خضری اظهار کرد: ما در سال 1410 اگر با همین روند شیب نزولی افزایش جمعیت به پیش برویم مسلما یک کشور پیر و سالمند خواهیم بود بنابراین باید شیب جمعیت را با راهکارهای علمیاتی و دقیق بررسی و برای اصلاح آن تلاش کنیم که در این صورت این قانون کارآمد و جامع خواهد بود.
دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: بدین منظور این مصوبه جهت رفع ابهام و اصلاح تاکیدات شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی بازخواهد گشت.

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید