گفت وگوی تفضیلی تسنیم با عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس/ خضری: ساماندهی بیمه ها مشکلات سلامت کشور را حل می کند


 

عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: نخستين اولويت در مسير ارتقاء شاخص هاي درماني در كشور يكسان سازي و سامان دادن انواع بيمه‌هاي موجود در كشور است.

 
 
 به گزارش خبرگزاري تسنيم از اروميه، رسول خضري متولد سال 1346 در شهرستان پيرانشهر است او تحصيلات ابتدايي را در مدرسه وفايي به پايان رساند و دوران راهنمايي را كه با اوجگيري جنگ تحميلي همراه بود در مدرسه محمود قادري همين شهر به پايان رساند.

بعدها با اتمام تحصيلات در دوره متوسطه  در سال 1366 از طريق كنكور با رتبه 18 پزشكي و رتبه 5 در رشته هاي دندان پزشكي و داروسازي در دانشگاه علوم پزشكي ملي تهران به عنوان نخستين دانشجوي پزشكي پيرانشهر پذيرفته شد.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در سال 86 مقام نخست كارآفريني استان را كسب كرده و سال بعد از آن نيز رتبه دوم كشور را كسب كرد.

خضري در انتخابات دوره نهم مجلس شوراي اسلامي با راي مردم  شهرهاي پيرانشهر و سردشت به خانه ملت راه يافت و در حال حاضر علاوه بر نمايندگي مجلس به عنوان پزشك عمومي در زادگاهش طبابت مي كند.

حضور وي در دفتر نمايندگي خبرگزاري تسنيم در آذربايجان غربي فرصتي ايجاد كرد تا خبرنگاران ديدگاه هاي وي درباره بسياري از رويدادهاي كشوري و استاني را جويا شوند كه حاصل آن در گفتگوي تفصيلي پيش رو از نظر مي گذرد.

تسنيم: مطلع هستيد كه در بخش بهداشت و درمان آذربايجان غربي پروژه هاي عمراني متعددي در دولت هاي نهم و دهم آغاز شد اما بسياري از انها هم اينك نيمه تمام رها شده اند با تصويب قانون بودجه 93 از سوي مجلس كه فقط دولت را به تمام پروژه هاي بالاي 80 درصد ملزم مي كند اين همه پروژه نيمه تمام به چه سرنوشتي دچار مي شود؟

رسول خضري: حوزه سلامت يكي از بنيادي ترين عرصه هاست و امروز براي همگان روشن شده كه حقيقتاً انسان سالم محور توسعه پايدار است، روزي از ماهاتير محمد كه به تازگي به حكومت رسيده بود پرسيدند چه كاري براي تحول اساسي در كشورت انجام مي دهي و وي گفت من در دو حوزه سلامت و آموزش كار مي كنم چون اگر من انسان سالم، عالم، عاقل و صادق داشته باشم بقيه مسائل حل مي شود.

ما پروژه هاي ناتمام و شاخص زيادي در حوزه بهداشت و درمان آذربايجان غربي داريم كه يكي از آنها بيمارستان 450 تخت خوابي شهيد بهشتي اروميه است و اساساً معلوم نيست مكان يابي اين بيمارستان بر چه اساسي صورت گرفته كه در جوار بزرگترين آرامگاه شهر يعني باغ ضوان احداث آن آغاز شده چرا واقعا نيمه رها شده است

بيمارستان آيت الله خويي در شهر خوي نيز از ديگر پروژهاي شاخص در حوزه سلامت استان است كه 21 سال از آغاز احداث آن مي گذرد اما هنوز فقط 45 درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشد.

اما در اين ميان شايد يكي از عمده مشكلاتي كه درسطح استان داريم نبود بيمارستان ويژه سوانح سوختگي باشد.

 
 
 
 

وقتي ما به آمار توجه مي كنيم در سطح كشور ساليانه 150هزار سوختگي اتفاق مي افتد كه 15 هزار نفر از آنها نياز به بستري جدي دارند و از اين تعداد 3 هزار نفر هم فوت مي كنند و روشن است كه استان آذربايجان غربي به همين نسبت آماري كه اعلام شد افراد دچار شده به سوختگي دارد در حاليكه در اين استان بيش از سه ميليون نفري بيمارستان تخصصي سوختگي نداريم.

بحث سوختگي جزو موضوعاتي بوده كه هميشه متاسفانه مورد كم لطفي و كم اهميتي واقع شده است.
مثلا ما يك قانون در مجلس داشتيم در رابطه با سوختگي ناشي از تصادفات كه درصدي را خود شخص بيمه گذار و درصدي را هم خود بيمه گر مي آيد و پرداخت مي كند و در واقع كسي كه از حوادث ترافيكي در اين حوزه آسيب ببيند در بيمارستان به طور رايگان درمان مي شود.

در بحث سوختگي فرد بيمار 90 درصد مراحل اوليه درمان را طي مي كند و بعد رهايش مي كنند در حاليكه متاسفانه سوختگي تبعات و مشكلات اقتصادي سنگيني دارد چون براي يك جراحي پلاستيك هزينه هنگفتي لازم است و يك بيمار دچار سوختگي هزينه گزافي را براي خانواده ها تحميل مي كند.

علاوه بر آن بحث اجتماعي هم مطرح است مثلا همين حادثه دختران دانش آموز شين آبادي را مثال ميزنم، چون بچه هاي شين آباد كه دچار سوختگي شده اند دختر هستند بحث زيبايي و ظاهر آنها براي خود و خانواده شان بسيار مهم است.

در موضوع سوختگي همه افراد حساسيت دارند اما در خانم ها حساست به ظاهر بسيار شديدتر است چون تبعات روحي، اجتماعي و رواني و اقتصادي فراواني در پي دارد.

امسال من به عنوان مسئول پانل كميسيون سوختگي كشور در جلسه اي در مركز همايش هاي رازي دانشگاه علوم پزشكي ايران با محوريت سوختگي و بحث ملي سوختگي شركت كردم كه در آن مشكلات اين عرصه مورد بررسي قرار گرفت.

هم اينك بيمه هاي با كيفيت و قدرتمندي پشت بيماران بويژه بيماران دچار سوختگي نيست در حاليكه هزينه هاي درمان در اين بخش بسيار سنگين است.

امروز پيش از اينكه به خبرگزاري تسنيم بيايم در دانشگاه علوم پزشكي اروميه بودم و تا يكبار ديگر در حوزه تخصصي خودم اطلاعات جديدتري اخذ كنم برايم روشن شد كه ما پروژه هايي كه در سطح استان داريم بعضي ها در سفر اول، دوم و حتي سوم رياست جمهوري دولت نهم و دهم مصوب شده و بسياري كلنگ خورده اند و برخي حتي كلنگ هم نخورده اند اما تبعات و انتظارات فراواني را در شهرهاي مختلف ايجاد كرده اند.

مردم انتطار دارند كه وقتي مسئولي كلنگ پروژه اي را بر زمين مي زند متعهد باشد و تا آخر هم اين قضيه را تا بحث افتتاح پيش ببرد نه اينكه صرفاً كلنگ زني شود چون اين چنين مسائلي به شدت سبب رنجش خاطر مردم عزيزمان مي شود.

آذربايجان غربي به سبب ويژگي هاي منحصر به فردي كه دارد مي تواند در سطح كشور در عرصه هاي اقتصادي، فرهنگي، سياسي و استراتژيكي تاثير گذار باشد.

آذربايجان غربي تنها استاني است كه با سه كشور مرز مشترك و مراودات مرزي دارد پس بايد بحث مهم توريسم درماني را در استان يك فرصت طلايي در نظر بگيريم، چون توريسم درماني در واقع سه برابر توريسم عادي براي استان درآمدزايي دارد و در واقع يك سوم اين بحث درآمد توريسم درماني به بحث درمان برمي گردد و دو سوم آن در مشاغل و اصناف ديگر جذب شده و سبب رونق اقتصادي استان مي شود.

ما واقعا چندين سال از چنين فرصتي غفلت كرده ايم پس بايد اين بحث را خيلي جدي بگيريم انشاء الله رئيس جديد دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي كه فردي كاركشته و مجرب است سبب شود اين موضوع جدي تر از گذشته مورد توجه قرار گيرد.

 
 
 
 
 وي مي تواند اين قضيه را به عنوان يك فرصت طلايي براي استان در نظر بگيرد چون هر لحظه از اين موضوع غافل بشويم در واقع يك سري منافع را از دست مي دهيم و بسان آبي است كه مي رود و قابل بازگشت نيست.

بايد سعي كنيم بحث توريسم درماني را همزمان با تقويت زيرساخت هاي اساسي مان گسترش دهيم، روشن است كه ما دو زيرساخت اساسي براي توريسم درماني احتياج داريم يكي بحث جاده هاي مواصلاتي است چون استان ما جزو استان هاي بسيار بسيار كم برخوردار از لحاظ شاخص هاي توسعه جاده اي است و ديگري افزايش كادر نيروي انساني متخصص و فوق تخصص در مراكز درماني است.

خوشبختانه هم اكنون نيز پزشك خوب كم نداريم در سطح استان و پزشكان بسيار زبده اي داريم كه شايد از سطح پايتخت بالاتر باشند.

اتمام خود بيمارستان 450 تخت خوابي اروميه مي توانست بهترين موقعيت در اين عرصه تلقي شود در حاليكه هم اينك بعيد مي دانم با اين بودجه هاي قطره اي بشود كار جدي در اين قضيه كرد.

متاسفانه امسال بودجه مان كاملاً انقباضي است و بودجه انقباضي تبعات خاص خودش را دارد، هم اينك ما در حوزه سلامت در استان با آن اهدافي كه بايد بدان برسيم فاصله قابل توجهي داريم.

بيمارستان پيرانشهر از رديف پروژه هاي بسياري است از سفر اول و دوم رياست جمهوري در استان بر جاي مانده كه مصوبه آن در دور اول سفرهاي استاني مصوب شد و دور دوم سفرها بازهم مصوب شد اما متاسفانه تا سال 91 مورد بي توجهي قرار گرفت تا اينكه در اين سال بالاخره كلنگش زده شد اما بعداً ديديم زمين پروژه مشكل دارد و بعد متوجه شديم اصلاً زميني براي احداث آن وجود ندارد.

يادم هست علي نيكزاد وزير وقت مسكن و شهرسازي به ما گفت كه شما سر ما كلاه گذاشته ايد، بودجه 5 ميليارد توماني را براي بيمارستان گرفتيد اما زمين نداريد اما بعدها به هر شكلي ما چهارده هزار متر زمين براي بيمارستان فراهم كرديم.

تسنيم: زمين بيمارستان را تحويل گرفتيد؟

خضري: نه متاسفانه آنجا يك هكتارش مال خود دولت و زمين شهري بود و يك هكتارش هم قرار بود شوراي شهر  با مالك مصالحه كند و تحويل بيمارستان بدهند كه بعد پشيمان شدند و ندادند و تنها همان يك هكتار زمين باقي ماند و ما مانديم كه چگونه اين بيمارستان را درست كنيم گفتند نمي شود گفتيم ما دستمان رو به آسمان است و در زمين نمي توانيم كه ابعادمان را زياد كنيم رو به آسمان طبقاتمان را مي بريم بالا.

در نهايت سه طبقه مصوب شد كه خوشبختانه احتمالا قراري كه گذاشتيم براي سوم خرداد و روز آزادسازي خرمشهر است كه درواقع بحث استارت خاك برداري و بيمارستان جديدالاحداث پيرانشهر را شروع كنيم.

تسنيم: اين بيمارستان چند تخته است؟

خضري: رايزني كرده ايم فعلا 85 تخته خوابي است اما اگر بشود آن را به 128 تخت خوابي برسانيم بسيار ايده آل مي شود چون در تمام كشورهاي دنيا در يك شهر يك بيمارستان مرجع داريم كه همه بخش ها را دارد پس اگر دو تا بيمارستان نيم بند داشته باشيم خوب نيست بلكه يك بيمارستان جامع و كامل داشته باشيم خيلي بهتر از است.

تسنيم: اصولاً به نسبت جمعيت شهر، اين بيمارستان چند تخته بايد باشد؟

خضري: استاندارد اين است كه ما حداقل در شهري با 130 هزار نفر جمعيت، حداقل يك بيمارستان 94 تخت خوابي داشته باشيم و اين مهم براساس نيازسنجي و آمايش سرزميني خود وزارت بهداشت است.

 
 
 

پيرانشهر نرخ رشد بالاتري در سطح استان دارد كه مهاجرپذيري يكي از اين عوامل است و اگر نرخ رشد ما به فرض مثال 1.7در استان باشد در پيرانشهر بالاي 2.3 است بنابراين چون احداث بيمارستان براي يك يا دو سال نبوده بلكه با چشم انداز20 يا 30سال احداث مي شود پس بايد آينده نگري لازم را به عمل آورد و از سوي ديگر پيرانشهر مسير ترانزيت و ورود به دروازه مصرفي ترين بازار خاورميانه يعني اقليم كردستان است و در كنار اين موضوع بحث توريسم درماني هم مورد توجه است.

تسنيم: آيا نيروي انساني چنين بيمارستاني در شهرستان وجود دارد.

خضري: توليت سلامت با دولت بوده و يك امر حاكميتي به شمار مي آيد و دولت مي تواند نيروي متخصص براي اين بيمارستان را تامين كند هم اينك در بيمارستان فعلي پيرانشهر كمبود فضا و امكانات به شدت احساس مي شود.

تسنيم: راه اندازي بخش دياليز در بيمارستان پيرانشهر توسط خيرين چگونه انجام گرفت؟

خضري: آقاي كرامت، خير نيكوكاري است كه متاسفانه دخترش با تصادف از بين رفت هم پول ديه فرزندش را كامل داد و هم اينكه اعضاي بدنش را به 5 نفر اهدا كرد يعني اين خير كار بسيار بزرگي انجام داد بنابراين مركز دياليز پيرانشهر به اسم همان مرحوم سارينا كرامت نامگذاري شده است و خود اين موضوع سبب شده كه تحركي در خيرين بوجود آيد.

من براي روشن تر شدن موضوع مثالي مي زنم، ما پرفوسور سميعي را پارسال ديده و از نزديك خدمتش رسيديم وي يك خاطره اي برايمان تعريف كرد و گفت روزي صدر اعظم آلمان به من گفت شما بزرگترين جراح  مغز و اعصاب آلمان و حتي دنيا هستيد يك خواسته اي از من داشته باشيد كه دوست دارم آن را انجام دهم، من گفتم يك بيمارستاني مي خواهم كه در حد دنيا بيمارستان مرجع و طراز اول علوم اعصاب باشد و وي نيز قبول كرد و رفت

يك سال، دو سال، چهار سال، هفت سال، نه سال از قولي كه به وي داده شده بود گذشت اما خبري نشد، سميعي مي گفت من آن موقع كلافه شدم و رفتم دفتر همين صدر اعضم آلمان ديدم ايشان تغيير كرده و ديگر نيست اما پيگير شدم و پرسيدم چه شد اين قضيه اي كه به ما قولي داده شدهه بود و مسئول مربوطه به من گفت: صدر اعظم رفته اما برنامه هايش هست و ما براساس همان برنامه پيش مي رويم و ما برنامه محور هستيم و شخص محور نيستيم، آن برنامه را ادامه داديم و در واقع براي بيمارستان را هر سال داريم مطالعه و برنامه ريزي مي كنيم اما براي ساختش فقط يك سال طول مي كشد و مشكلي نداريم چون مطالعه پيش از ساخت براي ما مهم است.

تسنيم: چرا مجلس در قالب قانون بودجه 93 پذيرفت كه فقط به پروژه هاي بالاي 80 درصد پيشرفت فيزيكي اعتبار تخصيص يابد؟

خضري: بالاخره لايحه دولت بود گرچه نمايندگان مجلس اعتراض كردند اما وقتي يك لايحه ارائه مي شود مجلس بيشترين تغييري كه مي تواند بدهد حداكثر 5 درصد است اما چيزي كه در بودجه 93 ما ديديم بيش از 3 درصد تغيير نبود.

اصولاً ايجاد رديف جديد براي مجلس خلاف قانون است و در لايحه بودجه موضوعي تحت يك ماده واحده مي آيد و بعد رديف هايش مي آيد بنابراين تعريف رديف بودجه جديد از سوي مجلس يعني دخالت در كار دولت.

حتي اگر دقت كنيد بحث انصراف تعدادي از نمايندگان استان ها كه مطرح شد به خاطر اعتراض به همين قضيه بود ما چيزي حدود 3 هزار طرح عمراني در سطح كشور داريم كه بعضي هاي آن استارت خورده اند و بعضي هايشان 10 يا 20 درصد پيشرفت دارند اما به هر حال دولت گفت من فقط به 248 طرح عمراني كه بالاي هشتاد درصد پيشرفت فيزيكي دارند اعتبار مي دهم چون بودجه ما انقباضي است.

مجلس اعتراض كرد و گفت هم ما و هم شما مي دانيم كه كلان شهرهاي خيلي برخوردار مثل تهران، كرج، اصفهان و مشهد، اينها كه پيشرفت پروژه هايشان قطعا بيشتر بوده است؟ شما مي گوييد باز پول را به اينها مي دهيد؟ در واقع اين مسئله سبب افزايش اختلاف طبقاتي و بي عدالتي مي شود.

ما گفتيم اين كار شما درست نيست و بايد بودجه را براساس شاخصه هاي برخورداري و محروميت تقسيم كنيد، يعني بودجه، يكي از شاخصه هايي كه دارد شاخصه محروميت است شما بايد همه كشور را يكدست و عادلانه ببينيد و جايي كه محروم تر است بودجه بيشتري به آن بدهيد و براساس آن بايد مناطقي كه در شرايط  نامطلوب و كم برخوردارند بايد مورد توجه بيشتر قرار گيرند.

به هر روي اين مباحث اختلافات شديدي بين دولت و مجلس به وجود آورد و بعد خوشبختانه مجلس و بخصوص كميسيون بهداشت و درمان كه تلاش كرد تا 9هزار ميليارد تومان به كل بودجه حوزه سلامت اضافه شود.
با توجه به اينكه در حال حاضر بالاي 10 ميليون نفر در سطح كشور افراد بيمه نشده داريم بنابراين بايد تحولي در حوزه سلامت به وجود آيد و خوشبختانه از اول ارديبهشت ثبت نام بيمه سلامت شروع شده و به مردم بيمه رايگان مي دهند و فقط 2هزار تومان بابت صدور دفترچه از آنها گرفته مي شود.

بيمه پايه همگاني براي همه، يعني اين خدمت كيفيت و كميت داشته باشد و بيمه پايه مطلوب باشد نه مثل اين دفترچه دارو كه وقتي ما مي رويم بيمارستان كسي جوابمان را ندهد يا قبول نكند و تا زماني كه اين بحث بيمه و حوزه سلامت و بودجه ها درست نشود و اين بيمه بين پزشك و بيمار واسطه نشود، اين پديده شوم زيرميزي هم از بين نمي رود چون آفتي براي جامعه پزشكي است.

پس اگر صنعت بيمه قوي باشد پزشك و بيمار رابطه مالي بينشان قطع مي شود و بيمه وسط ماجرا قرار مي گيرد و در اين صورت خود به خود خيلي از مسائل حل مي شود البته در خوشبينانه ترين حالت گفته اند ده درصد مبلغ پرداختي از جيب مردم كاهش پيدا مي كند.

بحث سياست هاي كلي سلامت و 14 بندي را كه مقام معظم رهبري ابلاغ فرمودند بسيار مهم است و در اين ميان كميسيون بهداشت و درمان مجلس حضور پررنگي دارد و در مجلس تلاش مي شود با توجه به اسناد بالادستي و با لحاظ سياست هاي كلي سلامت پرداختي از جيب مردم كاهش يابد و آرزويي كه ما داريم اين است كه هر ايراني يك كارت الكترونيك سلامت در جيب خود داشته باشد و كسي دفترچه نداشته باشد و بي عدالتي نشود.

اين قضيه جوري باشد كه كارت سلامت الكترونيك براي همه يكسان تعريف شود و بيمه پايه درماني يكسان و مطلوب باشد و كيفيت و كميت داشته باشد و براساس برنامه پنجم تجميع صندوق هاي بيمه، كارت الكترونيك سلامت با عدالت در سلامت اجرايي شود گرچه متاسفانه هنوز زيرساخت هاي آن را در اختيار نداريم.

تسنيم: كارشناسان معتقدند اجماع خوبي در بين نمايندگان استان در مجلس وجود ندارد و اين قضيه در مسئله انتخاب استاندار روشن شد، موضوع را چگونه ارزيابي مي كنيد؟

خضري: من و آقاي عابد فتاحي نماينده محترم اروميه هميشه خيلي درد دل مي كنيم اما هماهنگي بايد بين همه نمايندگان استان در مجلس باشد تا همكاري نيز ايجاد شود، بارها با آقاي فتاحي اين قضيه را متذكر شده ايم، براي مثال نمايندگان استان اصفهان، گرچه اين استان جزو استان هايي است كه به اندازه پايتخت برخوردار است يعني از تهران چيزي كم ندارد اما باز نمايندگان اين استان از هر طيف فكري باهم براي كوچكترين كارشان به وزارت خانه مي روند.

نمايندگان استان بايد بپذيرند وقتي مي توانند شهرستاي برخوردار داشته باشند كه پيش از آن مسائل كلان استان را باهم پيگيري و محقق كرده باشند.

به تعبير ديگر مجموعه استان اگر پيشرفت كند به نفع همه شهرها است يعني نبايد طوري باشد كه مثلا در استان نقطه اي را داشته باشيم كه به اندازه پايتخت قوي يا برعكس نقطه اي داشته باشيم كه از پايين ترين و ضعيف ترين و كم برخوردارترين شهر سيستان و بلوچستان هم ضعيف تر باشد.

 
 
 
 
 

در  تمام دنيا اقوام و اديان مختلفي وجود دارد و خود آذربايجان غربي را به عنوان ايران كوچك مثال مي زنند، در اروميه يك فرصت طلايي به اسم اديان، اقوام و مذاهب داريم و اين قضيه فرصتي در دنيا است و اگر در اين فرصت ها را با رويكرد توسعه متوازن عمل كنيم به نوعي امنيت ملي و منطقه اي كه بومي منطقه نيز هست تقويت مي شود.

بايد اذعان كنم كه متاسفانه اين مشكل عدم وحدت نمايندگان استان در مجلس را داريم و من به عنوان يك انتقاد از خودمان مطرح مي كنم كه چرا با وجود 12 نفر نماينده در مجلس در بحث قطار اروميه يا اتوبان كلانتري كه بايد برود و ما را به مركز كشور وصل كند يا جاده ديگري كه مي تواند استان را به مصرفي ترين بازار خاورميانه كه اقليم كردستان است وصل كند كوتاهي مي كنيم.

جالب است بتازگي اقليم كردستان عراق كه شايد فعلا سرو سامان جدي هم نداشته باشد اما اتوبان هشت بانده را شروع كرده و سه تا تونل را هم زده اند، فاصله اربيل تا خود پيرانشهر كه 175 كيلومتر است اگر آن اتوبان وصل به ايران شود و از ايران هم تونل وصل شده و اين ها به هم دوخته شوند، فاصله مركز استان آذربايجان غربي به اربيل بالاي دو سه ساعت كاهش پيدا مي كند كه اين موضوع در توسعه هر دو سوي مرز خيلي مهم است.

ما فاصله مان كمتر از 120 كيلومتر مي شود و پيرانشهر تا اروميه هم اگر در بحث اتوبان بحث بشود بيشتر از 110 كيلومتر بيشتر نيست پس مجموعا 230كيليومتر مي شود يعني مركز استان ما با مركز اقليم كردستان كه اربيل است مي شود 230كيلومتر پس از لحاظ اقتصادي و ترانزيت و هزينه هايي كه در بحث حمل و نقل پيش مي آيد چقدر تحول صورت مي گيرد و در اين صور اين شخص نمي آيد از اربيل سوار هواپيما شود و مثلا براي عمل جراحي چشمش برود تهران بلكه در عرض چند ساعت مستقيم به مركز استان آذربايجان غربي مي آيد.

ما هميشه بهترين پزشكان را در استان داشته ايم اما در اين زمينه بايد زيرساخت هاي سلامتمان درست شود و جاده هايمان كه محور اصلي توسعه است هم درست شود ما همين مسيري كه از پيرانشهر به اروميه مي آييم جاده مرگ است و كمتر روزي است كه كسي فوت نكند و يا دچار شكستگي اعضاي بدنش نشود.

اين چنين موضوعاتي بايد حداقل  10 سال پيش با اين حساسيت و وضعيت سوق الجيشي كه استان دارد بحث مي شد، چطور تاكنون مركز استان ما به ناوگان ريلي كشور وصل نشده است.

بي ترديد همه اينها در سايه وفاق، همدلي، همكاري، همياري و هماهنگي بين نمايندگان و مديران دولتي اتفاق مي افتد و اگر هر 12 نفر نماينده مجلس استان به وزارت خانه اي بروند و پيگير موضوعات استان شوند در همان سال اول بسياري از اتفاقات مي افتد.

استان آذربايجان غربي از لحاظ شاخص هاي برخورداري و اقتصادي بيست و هفتمين استان كشور است، اين خيلي بد است يعني بين 31 استان كشور آذربايجان غربي در رديف هاي بسيار پايين قرار دارد.

در حالي كه از لحاظ نعمت هاي الهي آب و هواي مطلوب و هم مرز بودن با چند كشور بهترين فرصت خدادادي را داريم كه مي توانيم حتي تا تراز استان اول كشور هم برسيم چون استعداد و زمينه هايش را داريم اما اينكه چرا شكوفا نشده اين را بايد از مجموعه كارگزاران بپرسيم چه از نمايندگان مجلس و چه مديران مربوط به قوه مجريه.

تسنيم: اگر شوراي راهبردي سلامت راه اندازي شود به نظر شما چنين شورايي چه دستوركاري بايد داشته باشد وآيا از شما براي عضويت در ان دعوت شده است؟

خضري: براساس سياست هاي كلي كه از سوي مقام معظم رهبري ابلاغ شد و 14 بند دارد كه بند اول آن كه بحث آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان و توان بخشي است شايد در اين بحث استان آذربايجان غربي بتواند بسيار تاثيرگزار باشد.

ما همجواري با چند استان را به عنوان فرصت واقعا طلايي بايد تلقي كنيم و اصلاً نبايد فرصت سوزي شود.

دومين بند سياست هاي ابلاغي موضوع انسان سالم است كه انشاء الله در افق 1404 كشورمان دارنده سالمترين انسان ها حداقل در حوزه آسياي جنوب غربي باشد چون در سند چشم انداز 20 ساله و اسناد بالا دستي به خوبي به اين قضيه تاكيد شده است.

اصولا بايد سياست گذاري هاي وزارت بهداشت واقعا حساب شده، عملياتي و راهبردهايش هم قابل اجرا باشد چون الان 11 هزار و 300و خرده اي قانون و 78 هزار آيين نامه و بخش نامه داريم كه به نظر من اين هم تعدادش زياد است و هم بحث تناقض و تناسخي كه با هم ديگر دارند.

مجلس در خيلي از كشورهاي دنيا اين قدر جلسات ندارد شايد در طول سال 12 و فوقش به 20جلسه هم نرسد چون در عرض سه هفته فقط  3جلسه مجلس علني است در حالي كه اگر برگرديم به طرح ها و لوايح و آنها به خوبي كارشناسي شوند و در مركز پژوهش ها و كميسيون هاي تخصصي به خوبي چكش كاري شود مشكلات بسيار كمتر مي شود.

برنامه ريزي و نظم و انضباط در كار بسيار مهم است و ما بايد پيشاپيش طرحي را بريزيم و يك نقشه اي را براساس اسناد بالا دستي به صورت دقيق تر ترسيم كنيم و براساس آن پيش برويم.

راه اندازي شوراي راهبردي سلامت در استان آذربايجان غربي قطعا تاثيرگزار است همچنانكه سياست هاي كلي سلامت كه در 18 فروردين ابلاغ شد مي تواند يك تحولي را در حوزه سلامت رقم بزند.

تا كنون با من براي عضويت در شوراي راهبردي سلامت آذربايجان غربي صحبتي نشده است.

تنظيم: نصيبه نيكزاد

 

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید