تورهای پرهزینه خارج از کشور برای پزشکان/ کمپانی های دارویی چگونه بازار را کنترل می کنند؟


دکتر رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امروزه حوزه سلامت درگیر داروهای «برند» است، می گوید: داروهای برند 10 برابر از دیگر داروها گران تر هستند. این در حالی است که در کشور آمریکا بیش از 95 درصد داروها ژنریک است و این کشور خود را از استفاده از داروی برند خلاص کرده اما در کشور ما بیش از 50 درصد داروهایی که وارد کشور می شود داروی برند است.
 
 
برخی کمپانی های معتبر دارویی دنیا، برای تبلیغ و فروش تولیدات خود، تورهای پرهزینه برای پزشکان برگزار می کنند و از این طریق، بازار داروهایشان را با هدایای گران قیمت و سفرهای خارجی به خرج شرکت، در جوامع مختلف تثبیت می کنند.
   برگزاری تورهای پرهزینه توسط کمپانی های معتبر دارویی دنیا برای پزشکان در اغلب کشورها مرسوم است. اما، این وضعیت در کشورهای در حال توسعه بیشتر نمود دارد. جایی که برخی پزشکان با شرکت های دارویی همراه می شوند و تولیدات آنها را برای بیماران تجویز می کنند. در واقع، کمپانی های معتبر دارویی دنیا با تقبل هزینه سفرهای خانوادگی تعدادی از پزشکان در قالب شرکت در کنگره های پزشکی و دارویی، همراه با ارائه هدایای لوکس و پیشنهاد ارائه توصیه نامه به سفارت خانه های اروپایی برای اخذ اقامت و گرین کارت، سعی می کنند تولیدات دارویی خودشان را به پزشکان معرفی و از این طریق، فروش خود را بالاببرند.
    
    لابی مشترک پزشکان و چندملیتی ها
    دکتر رسول دیناروند معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو، با انتقاد از لابی شرکت های دارویی با پزشکان برای تجویز داروهای خارج از لیست دارویی کشور، می گوید: سیاست وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل است و در مورد واردات داروهای خارج از فهرست دارویی کشور، خیلی سختگیری می کنیم چون این داروها با لابی شرکت ها و تحت تاثیر قراردادن پزشکان وارد کشور می شود.
    وی معتقد است که این قبیل شرکت ها تلاش می کنند با فشار بر پزشکان کاری کنند که این داروها در آینده وارد فهرست داروهای رسمی کشور بشوند. در این مورد وزارت بهداشت بسیار سختگیری می کند اما برای بیمارانی که جانشان در خطر است و باید حتماً از این داروها استفاده کنند، به صورت موردی اجازه واردات می دهیم، با این حال آنها را وارد فهرست دارویی نخواهیم کرد.
    
    درمان بیمار یا مشتری یابی؟!
    علی ربیعی نیز پیش از این در همایش توسعه صادرات دارو، با اشاره به منفعت طلبی شرکت های دارویی، اظهار داشت: کمپانی ها ابزار زیادی دارند و گاهی با NGO، خیریه و انجمن ها به فضاسازی روانی می پردازند.
    وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه نیازهای القایی از طریق بازاریابی و ارائه اشانتیون هایی از طریق نسخه نویسان ارائه می شود، تصریح کرد: اگر این حوزه را اخلاقی نکنیم حتی اگر 10 برابر وضع کنونی در آن پول بریزیم باز هم نمی توانیم به نیازها پاسخ دهیم.
    ربیعی گفت: ما در زمان جنگ 95 درصد نیازهایمان را از داخل تامین می کردیم، بنابراین باید حمایت از تولید و رشد صنعت خصوصی را مد نظر قرار دهیم.
    ربیعی با انتقاد از نگاه تجاری به درمان، گفت: صنعت داروسازی یک شاخه اجتماعی هم دارد که به حوزه بهداشت و درمان برمی گردد. در فرهنگ عامیانه طبیب را محرم می دانستند اما این مفهوم در حال تغییر است به طوری که نگاه به بیمار به عنوان یک مشتری تغییر کرده است.
    
    مسابقه واردات ادامه دارد!
    وزیر کار، رفاه و تامین اجتماعی گفت: شواهد در سال های گذشته نشان می دهد واردات شتاب زیادی گرفته در حالی که باید به رسالت اجتماعی پافشاری شود البته باید سیاست گذاری به نحوی باشد که توازن در مصرف ایجاد شود.وی ادامه داد: هرچه عرصه دارو را از مسابقه تجارت دور کنیم با نظام بیمه ای هم می توانیم آن را حمایت کرده و به این ترتیب به سمت کنترل شدن اوضاع پیش خواهیم رفت. این در حالی است که هم اکنون از مسابقه واردات عبور کرده ایم. حجم کل داروی مصرفی در ایران با یارانه ای که دولت به آن تزریق می کند، در حدود 1600 میلیارد تومان است. در حال حاضر حدود 96 درصد داروی مصرفی بازار داروی ایران، توسط 74 کارخانه داروسازی داخلی تولید می شود. برای تولید 96 درصد تولید در داخل، حدود 250 میلیون دلار برای واردات مواد اولیه و بسته بندی آن، ارز هزینه می شود. اما 4 درصد باقی مانده بازار دارویی کشور در اختیار داروهایی است که از خارج وارد می شود که مهمترین دلیل قاچاق دارو به خارج، وجود اختلاف بین قیمت دارو در بازار داخلی و بازارهای خارجی به ویژه کشورهای همسایه است.
     آمار و گزارش های وزارت بهداشت حاکی از این است که فروش سالانه دارو در ایران 2/5 میلیارد دلار است که 35 درصد این مبلغ صرف واردات 4 درصد نیاز دارویی بیماران خاص می شود که پشت پرده آن یک خانواده سرشناس سیاسی ایستاده است!
    
    مافیای چندملیتی ها حقیقت دارد
    در همین حال، دکتر رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه امروزه حوزه سلامت درگیر داروهای «برند» است، می گوید: داروهای برند 10 برابر از دیگر داروها گران تر هستند. این در حالی است که در کشور آمریکا بیش از 95 درصد داروها ژنریک است و این کشور خود را از استفاده از داروی برند خلاص کرده اما در کشور ما بیش از 50 درصد داروهایی که وارد کشور می شود داروی برند است. 

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید