نجار: آمادگی مقابله با زلزله تهران را نداریم/خضری: وزارتخانه‎‌ها بهایی به سازمان مدیریت بحران نمی‌دهند

خضری: ساختمان سازمان مدیریت بحران با زلزله 6 ریشتری تخریب می شود

خضری: ساختمان سازمان مدیریت بحران با زلزله 6 ریشتری تخریب می شود

در شرایطی که کشور ما هر 10 سال یک زلزله 6 ریشتر را تجربه کرده و این روزها نیز  زلزله‌های متعدد را پشت سر می گذارد نمی‌توان بدون تعریف یک ساختار منسجم و با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق در قالب یک وزارتخانه مقتدر نه حتی یک وزارتخانه معمولی موضوع بحران‌ها را در کشور مدیریت کرد. آیا ما می‌توانیم انتظار داشته باشیم سازمان مدیریت بحران در کشورمان که ساختار آن در شهرستان ها، استان ها یا تهران متناسب با بحران ها نیست در زمان وقوع بحران اقدام قابل قبولی داشته باشد؟ به واقع ساختمان سازمان مدیریت بحران در شان این سازمان است؟ همان ساختمان سازمان مدیریت بحران اگر زلزله 6 ریشتری حادث شود  تخریب می شود.

 خانه ملت: آقای نجار شما نقدهای وارده را چقدر قابل قبول می دانید؟ شما توضیحاتی درباره عملکرد سازمان مدیریت بحران در زلزله کرمانشاه دادید اما از زلزله کرمانشاه که بگذریم، در موضوع حادثه پلاسکو هم همین انتقادات به مدیریت بحران مطرح بود.

نجار: پلاسکو یک حادثه کاملا محلی بود، ما در سال 160 هزار حریق داریم که وظیفه اطفاء حریق بر عهده آتش نشانی است نه سازمان مدیریت بحران که البته ممکن است در ماموریت های خود فوتی هم داشته باشند

خانه ملت: شما می گویید حادثه پلاسکو یک حادثه محلی بود. واقعا محلی بود پس چطور همه کشور برای این موضوع بسیج شده بودند؟

نجار: به هیچ وجه بحران ملی نبود یک حادثه محلی بود؛ با این حال زمانی که ساختمان آوار شد ناهماهنگی وجود نداشت. آوار که اتفاق افتاد ما ضرورت کمک را به شهرداری اعلام کردیم. بنده یک ربع بعد آنجا حضور داشتم. تا قبل از اینکه ساختمان آوار شود حریق و به آتش نشانی مرتبط بود اما با این حال من در دقایق اولیه حضور داشتم و وزیر کشور هم از سفر خود بازگشت و تشکیل جلسه داده شد

خانه ملت: همین حضور وزیر کشور نشان می دهد که حادثه محلی نبوده است.

 

نجار: باور به بحران در مسئولان وجود ندارد

نجار: در موضوع پلاسکو باید عرض کنم حادثه به خوبی مدیریت و جمع شد، برج های 2 قلوی یازده سپتامبر در آمریکا 9 ماه آوار برداری شد اما آوار حادثه پلاسکو با همه محدودیت های آن در 10 روز جمع شد. حادثه پلاسکو گذشت، نکته این جاست که اگر 100 نقطه شبیه پلاسکو در تهران داشته باشیم چه باید بکنیم؟

 

نجار: لزوم تعیین تکلیف سریع تر لایحه مدیریت بحران درمجلس

مشکل امروز ما در کشور این است که باور به بحران درمسئولان وجود ندارد؛ این روزها  تب زلزله کشور را فرا گرفته اما این تب که فروکش کرد همه چیز تا حادثه بعدی به فراموشی سپرده می‌شود. ما نباید فراموشی داشته باشیم. آقای خضری اشاره کردند 47 کشور وزارتخانه های مقتدری دارند با مرکز فرماندهی، حوادث کشورشان را رصد و مدیریت می کنند اما در ایران این باور وجود ندارد، مجلس نسبت به موضوع مدیریت بحران بسیار حساس است و ما با وقوع هر حادثه ای مرتبا در کمیسیون ها حاضر می شویم اما سوال این است چرا با وجود این همه حساسیت و کشوری با این حجم از بلایای طبیعی، لایحه مدیریت بحران در نوبت رسیدگی قرار گرفته در حالیکه باید سریع تر تعیین تکلیف می شد.

در خصوص اعتبارات هم مشکل جدی داریم؛ اگرچه در زلزله کرمانشاه اعتبارات سریع تخصیص یافت اما واقعیت این است که فرآیند تخصیص اعتبار به سازمان مدیریت بحران را قانونگذار مشخص کرده است آیا با وجود این مشکلات می توان همه بحران ها را مدیریت کرد.

تاکید می‌کنم که همه وظایف برعهده سازمان مدیریت بحران نیست، حرف ما این است که چرا در زلزله کرمانشاه بیمارستان ها در سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب از رده خارج شد؟ مگر همین چند ماه گذشته افتتاح نشده بودند؟ مگر دولت اعتبار تخصیص نداده بود پس چرا باید تخریب شود؟ مشکل کجاست؟ ما باید این مشکلات را رفع کنیم. مساله اصلی نظارت بر ساخت و سازها است؛ چرا مهندس ناظر ساختمان غیراستاندار را تائید کرده است؟ مشکل چیست؟ وقتی ما در کشور قانون نظام مهندسی داریم آیا فقط به این معنی است که در جیب مهندس پول بریزیم؟

 

خانه ملت: اینکه آقای خضری عنوان کردند وزارتخانه ها چندان اعتباری برای سازمان مدیریت بحران قایل نیستند را قبول دارید و علت آن را چه می دانید؟

نجار: آقای خضری از یک منظر به موضوع پرداختند نه تمامی ابعاد. ببینید برای پاسخ  به سوال شما کرمانشاه را به صورت مصداق مطرح می کنم. در آنجا آب، گاز، برق و ... قطع شد، چطور ساماندهی شد؟ ظرف 48 ساعت بین 85 تا 90 درصد برق، آب و حتی گاز وصل شد خب چه مجموعه ای این تاسیسات را ترمیم کرد. وزارت نیرو در این بخش با استفاده از 50 اکیپ اعم از برق، آب و گاز به مدیریت اوضاع پرداخت.

زلزله 6 ریشتر در کرمانشاه یعنی یک بمب اتمی که در هیروشیما منفجر شد، زلزله ای با این وسعت اتفاق افتاده و خدمات رسانی در کمترین زمان ممکن انجام شده بنابراین نمی توان گفت کاری انجام نشده است.

 

خانه ملت: نقاط ضعف عملکردی خود را چه می دانید و آیا بر این باور هستید که سازمان مدیریت بحران اگر تبدیل به وزارتخانه شود عملکرد بهتری خواهد داشت؟

نجار: همان طور که عرض کردم مهم ترین نقطه ضعف در بحث مدیریت بحران کشور این است که از صدر تا ذیل مسئولان باور به بحران ندارند.

خضری: همین عدم باور به بحران هم ضرورت تشکیل وزارتخانه را در مجلس و دولت برنتابیده است.

نجار: درباره تغییر ساختار سازمان مدیریت بحران نظرات متفاوتی وجود داشت. یک نظر این بود که تبدیل به وزارتخانه شده و همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط اعم از اورژانس و آتش‌نشانی زیرمجموعه آن قرار گیرند و اختیارات، اعتبارات و تجهیزات لازم هم تامین شود که قابل قبول و ایده آل است البته نظر دولت و سازمان مدیریت بحران بر این است که ما محدودیت تشکیل وزارتخانه داریم.

یک نظر هم این بود که رئیس سازمان مدیریت بحران، معاون رئیس جمهور شود، طرفداران این نظر بر این باور بودند که چون سازمان مدیریت بحران در هیات دولت نماینده ای ندارد بهتر است رئیس سازمان مدیریت بحران، معاون رئیس جمهور شود در حالیکه وزیر کشور به عنوان مسئول مدیریت بحران در هیات دولت می تواند مدافع و پیگیر کارهای سازمان باشد.

در این زمینه نظرات متفاوتی وجود داشت اما در نهایت باید اولویت ما باور به بحران در مسئولان باشد که به طور مثال تهران با 14 تا 15 میلیون جمعیت روی گسل قرار دارد. اگر باور وجود داشته باشد هماهنگی ها با بالاترین کیفیت انجام شده و اعتبارات به موقع و درست اختصاص می یابد.

 

خانه ملت:  آقای خضری کمبود اعتبارات و نبود باور در مسئولان به بحران موضوعاتی بود که آقای نجار به عنوان مهم ترین مشکلات سازمان مدیریت بحران به آن ها اشاره کردند، فکر می کنید این دو فاکتور تا چه اندازه سازمان مدیریت بحران را از حرکت در مسیر اصلی بازداشته است؟ فکر نمی کنید با رفع این مشکلات نیازی به تغییر ساختار نباشد.

خضری: در این که سازمان با مشکل اعتبار روبرو است تردیدی وجود ندارد به طوریکه هم اکنون اختیارات منابع سازمان مدیریت بحران در دست سازمان برنامه و بودجه است و اگر منابعی از سوی آقای نوبخت اختصاص داده نشود سازمان مدیریت بحران هیچ قدرت مانوری ندارد که یک نقطه ضعف به حساب می آید.

رسول خضری در مناظره عملکرد سازمان مدیریت بحران
 

خضری: سازمان مدیریت بحران، بحران زده است

ببینید باید تمام تصمیمات در کشور قائم به قانون و سیاست گذاری درست باشد، ما بر این باوریم که سازمان مدیریت بحران با ساز وکار فعلی از درون دچار مشکل است به همین دلیل از آن به عنوان سازمانی بحران زده یاد می کنیم زیرا ساختار این سازمان نامنسجم، قوانین آن سردرگم و اعتبارات آن در محلی دیگر است به همین دلیل وزنی که در وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها به عنوان مجموعه‌ای بین بخشی باید برای آن قایل باشند نیستند. بر این باورم برای بالا بردن جایگاه و رفع ایرادات باید اقدام به تشکیل وزارتخانه ای قدرتمند کنیم. ضمن اینکه تاکید می کنم برخی مجموعه ها از جمله آتش نشانی باید در زیرمجموعه این وزارتخانه قرار گیرند.

 خضری: در حادثه پلاسکو اگر مدیریت منسجم وجود داشت ابعاد حادثه گسترش پیدا نمی کرد

در حادثه پلاسکو اگر مجموعه منسجم بود و ساختار راهبرد داشت و به درستی ورود می‌کرد به طور قطع ابعاد آن تا این حد گسترده نمی‌شد. در این حادثه بیست و چند نفر از آتش نشانان مان شهید شدند در حالیکه در بدن آتش نشانان ردیاب نداشتیم. به طور قطع اگر در ابتدای بحران قوی عمل کنیم، تبعات و عوارض آن کمتر خواهد بود. ببینید، امروز با توجه به وضعیت کشور هر حریقی که اتفاق می افتد ممکن است تبدیل به بحران شود که نیازمند مدیریت جدی است.

اگر سازمان مدیریت بحران تبدیل به وزارتخانه شود در همه موارد پیوست های لازم دیده شده و به عنوان یک مجموعه قوی، خوب و توانمند بین وزاتخانه ها تعریف می شود؛ در واقع وزارتخانه مدیریت بحران به عنوان وزارتخانه بین بخشی از قدرت مانور و سرعت لازم و استفاده از زمان طلایی برای نجات و امداد بهره مند می شود. اگر تاکنون در 10 سال عمر سازمان مدیریت توانستیم بحران ها را مدیریت کنیم، فقط به این دلیل بوده که مردم از جان خود مایه گذاشتند در غیر این صورت با این ساختار نمی شود کار شاقی کرد بنابراین نباید در تشکیل وزارت مدیریت بحران خست به خرج دهیم بلکه دستمان باید گشاده باشد.

 نجار: برای حوادث سنگین در تهران 15 تا 20 درصد آمادگی داریم

خانه ملت: آقای نجار با شرایط امروز تهران، فکر می کنید سازمان مدیریت بحران توانایی مدیریت زلزله احتمالی تهران را خواهد داشت؟
نجار: ما آمادگی مقابله با زلزله احتمالی تهران را نداریم، علی رغم کارهایی که انجام شده در تهران برای حوادث سنگین در نهایت 15 تا 20 درصد آمادگی وجود دارد. ببینید در صورت بروز بحران اساس کار مردم هستند.

ما چرا امروز برای تهرانتا این اندازه نگرانیم؟ چون در ساخت وسازها درست عمل نکردیم، امروز در شمال و غرب تهران روی گسل ها ساختمان های بلندمرتبه ساخته شده که با یک تکان در معرض خطر هستند. واقعا ساختمان ها و پل های ما چقدر دوام دارند؟ بیمارستان های ما تا چه اندازه مقاوم هستند؟

سوال من اینجاست چه کسی مسئول است؟ آیا همه مسئولیت ها متوجه سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور است؟ خیر. همه دستگاه ها دخیل هستند. سازمان مدیریت بحران با وضعیت فعلی امکان ارائه خدمات در همه حوزه ها را ندارد. بله، اگر سازمان عریض و طویلی ایجاد شود و همه امکانات وتجهیزات در اختیار این مجموعه قرار گیرد می توانند از ما انتظار پاسخگویی داشته باشند.

 

 نجار: یک لحظه آرامش ندارم؛ هر شب خواب زلزله می بینم

حداقل موضوع در رابطه با سازمان مدیریت بحران این است که قانون داشته باشد، اما سازمان مدیریت بحران چند سال است بدون قانون به فعالیت و کارهای خود ادامه می دهد؟ آقای محمدی رئیس کمیسیون اصل 90 برای من رسماً نامه نوشتند که سازمان مدیریت بحران بر چه اساسی فعالیت می کند؟ بنده یک لحظه آرامش ندارم، باور کنید شب هم خواب زلزله می بینم.

 

خانه ملت: انتقاداتی هم به سوله های سازمان مدیریت بحران وجود دارد به طوری که گفته می‌شود انبار سوله ها خالی است یا به طور غیرقانونی اجاره داده می شود.

نجار: هدفگذاری سازمان مدیریت بحران ایجاد هزار سوله در وهله اول است، این سوله به معنی این نیست که ساخته و تنها در زمان حادثه استفاده شود بلکه چندمنظوره بوده که در مواقع نیاز در اختیار مدیریت بحران قرار می گیرد. در این زمینه با کمک دستگاه ها حدود 180 سوله در کشور ساخته شده که 100 مورد در تهران قرار دارد. در این سوله‌ها اگرچه ابزار و وسایل انفرادی برای کمک وجود دارد اما در مواقع عادی از سوی مجموعه های دیگر به شرط عدم تغییر کاربری استفاده می شود.

امروز بحثی که در سازمان مدیریت بحران پیگیری می‌شود، محله محوری است. امسال مانور زلزله در مدارس تهران با نگاه محله محوری برگزار شد، یعنی مدارسی که نوسازی کردیم به عنوان پایگاه محلی برای امدادرسانی باشد.

خضری: نکته بسیار مهم در مدیریت بحران بحث آموزش است که باید از دوره پیش دبستانی آغاز شود. راهکارهای مقابله با بروز بحران بسیار مهم است، اگر این سازمان تبدیل به وزارتخانه شود به نظر من موضوع آموزش هم با جدیت بیشتری پیگیری می شود.

نجار: برای بحث آموزش تلاش کردیم دو واحد درسی در دانشگاه ها بگنجانیم. ضمن اینکه در مدارس هم پیگیر هستیم تا در کتب درسی به آن توجه شود. البته در سطح آموزش مدیران همه استان ها هم دوره آموزشی چهار روزه را برگزار کردیم.
علاوه بر این سازمان مدیریت بحران آموزش پایلوت را در یزد برای همه مردم در دستور کار داده که تاکنون 300 هزار نفر آموزش دیدند. صداوسیما متولی آموزش و اطلاع رسانی است اما مدیریت بحران را ضعیف معرفی می کند در حالیکه ضعف به عملکرد صدا وسیما برمی گردد که  در زمینه اطلاع رسانی و آموزش موفق عمل نکرده است./

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید