خضری: برای رفع مشکلات کولبران مرزی پیرانشهر به دیدار رئیس جمهور می روم

دکتر رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: مشکلات روزهای اخیر کولبران پیرانشهری و مطالبات آنها در خصوص حمل کالا در محدود فنس کشی شده باعث شده است تا جهت رفع این مشکل شخصاً به دیدار رئیس جمهور بروم.

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی از وعده ملاقات با رئیس جمهور جهت رفع مشکلات اخیر کولبران پیرانشهری خبر داد.

دکتر رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار کردپرس گفت: مشکلات روزهای اخیر کولبران پیرانشهری و مطالبات آنها در خصوص حمل کالا در محدود فنس کشی شده باعث شده است تا جهت رفع این مشکل شخصاً به دیدار رئیس جمهور بروم.

وی ادامه داد: در راستای پیگیری و حل مشکلات مربوط به خروج مستقیم کالا از بازارچه مرزی پیرانشهر و همچنین پس از اعلام نارضایتی های اصناف، کسبه و بازاریان پیرانشهری و تذکرات قانونی به وزارت کشور در این خصوص خواستار دیدار با رئیس جمهور در روز شنبه (31 تیرماه) راس ساعت 11 صبح شده ام.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در ادامه این گفتگو با تکرار مجدد اعلام نارضایتی از عملکرد فرماندار پیبرانشهر، وی را مقصر اصلی مشکلات اخیر مرزی و بویژه مشکلات مربوط به کولبران مرزی دانست و یادآور شد، فرماندار پیرانشهر در روزهای اخیر نسبت به دریافت میزان تعرفه تعیین شده در قبال کالاهای وارد شده به داخل کشور اقدام نموده است ولی متاسفانه پس از دریافتی وجوه مورد نظر با اعمال سیاست های نادرست مانع از ورود کالا و حمل آن توسط کولبران زحمت کش به محدوده تعریف شده می باشد که این موضوع نیز در جلسه روز شنبه با رئیس جمهور حتما مطرح خواهد شد.

 خضری گفت: اکنون 68 قلم کالا که کاملاً بصورت قانونی و با مجوز و رسمی وارد محوطه معبر مرزی شده است متاسفانه بنا به دلایل کاملاً نامشخصی دستور توقیف آنها صادر شده است و اکنون چند روز است که در محوطه فنس کشی شده مرزبانی قرنطینه شده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد، متاسفانه فرماندار پیرانشهر در خصوص این وضعیت متاسفانه نه تنها سکوت اختیار کرده است بلکه حتی هیچ اقدامی برای رفع این مشکل انجام نداده است و این در حالیست که ورود کالا با آگاهی و دستور شخص فرماندار صورت گرفته است اما اکنون پس از اخذ هزینه های لازم دستور توقیف آن را در محدوده فنس کشی شده صادر کرده است.

خضری تصریح کرد، در جایگاه قانونی خود، شخص فرماندار را عامل اصلی وجود مشکلات اخیر کولبران مرزی می دانم و تاکید میکنم که فرماندار باید در مقابل خواسته های بحق کولبران و اصناف و بازاریان پیرانشهر بصورت کاملاً شفاف پاسخگو باشد چرا که پشت کردن به خواسته های بحق مردم زیبنده هیچ مسئولی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست و در صورت ادامه این وضعیت مجدداً از وزارت کشور خواستارم که در اسرع وقت نسبت به این موضوع ورود پیدا کرده و در خصوص تخلفات عدیده ی معابر مرزی پیرانشهر که توسط شخص فرماندار و عدیده ی از نزدیکان وی صورت گرفته است، اعمال قانون کنند.

مشکلات کولبران و نارضایتی های اخیر بازاریان و اصناف و کسبه پیرانشهر باعث شده است تا نماینده این شهرستان در تذکراتی به وزارت کشور خواستار پیگیری موضوع و برخورد جدی و قانونی با فرماندار پیرانشهر شود.

با وجود رشد اخیر ترانزیتی در ماه‌های اخیر امسال و علی‌رغم برخورداری حدود ۹۲ درصد روستاییان از راه-های آسفالته، همچنان ساکنان روستاهای محروم و مردمان شهرهای مرزی، در چهارگوشه ایران، با مشکلات زیادی در زمینه توسعه راه‌ها و جاده‌های مناسب و استاندارد دست و پنجه نرم می‌کنند. همه اینها درحالی است که بخش عمده‌ای از مسیر توسعه اقتصادی کشور اتفاقا از روستاها و نیز پایانه‌ها و بازارچه‌های مرزی می‌گذرد.

غیر‌از دلایل مختلفی که روستاییان برای مهاجرت به شهرها دارند و به جز گلایه‌های ویژه‌ای که مرزنشینان درباره کمبود امکانات در شهرهای خویش دارند، نبود محورهای مواصلاتی استاندارد و جاده‌های مناسب، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های آنهاست.

تعطیلی نیمی از پایانه‌های مرزی کشور و نبود شرایط اشتغال در روستاها معضلاتی است که اگر چاره مناسبی برایش اندیشیده نشود، سال‌های دشوارتری را پیش‌روی مسئولان قرار می‌دهد. اگرچه نمی‌توان گفت با بهبود زیرساخت‌های حمل‌ونقلی، مشکلات روستاییان و مرزنشینان، کاملا مرتفع می‌شود اما این اتفاق، یعنی برخورداری از زیرساخت مناسب در حوزه راه و جاده، تأثیرات مثبتی بر  ایمنی و معیشت آنها خواهد گذارد.

گلایه‌های روستانشینان

اگرچه بسیاری از نمایندگان مجلس از مدافعان سیاست‌ها و اقدامات وزارت راه‌وشهرسازی هستند و عملکرد عباس آخوندی را در حوزه حمل-ونقل خصوصا جاده‌ای، قابل قبول و مثبت می‌دانند، با این حال، برخی نمایندگان از فراهم نبودن امکانات و تجهیزات حمل‌ونقلی ضروری در محورهای مواصلاتی شهرها و روستاهای خود گلایه دارند و معتقدند مدتی است فعالیت‌ها در عرصه توسعه و بهسازی راه‌های روستایی، متوقف شده و جدیت لازم را ندارد.

جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد اخیرا در تذکری به وزیر راه سؤال کرده که دلیل تعطیلی گسترده احداث و آسفالت راه‌های روستایی و بین‌شهری چیست؟ علی محمد شاعری، نماینده مردم نکا، گلوگاه و بهشهر نیز با بیان اینکه تنها ۲۵ درصد روستاییان در روستاها باقی مانده‌اند، معتقد است برخی مشکلات مانند صعب‌العبور بودن مسیرها، نبود فرصت‌های اشتغال کارآمد و فقدان محیط آموزشی روستاییان موجب مهاجرت روستاییان به حاشیه کلان‌شهرها می-شود. وی همچنین گفته است از سال قبل تاکنون دولت هیج نوع تخصیص و اعتباری برای جاده‌های روستایی اختصاص نداده ضمن اینکه بحران آب در روستاها  از بسیاری مناطق، جدی‌تر است.

دردهای مرزنشینان

علاوه بر روستاییان، ساکنان شهرها و پایانه‌های مرزی نیز مشکلات خاص خود را دارند. به گفته رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس، فقدان جاده‌های ترانزیتی مناسب، راه‌آهن و نبود فرودگاه از مشکلات مناطق مرزی کشور است.

به گفته وی، نبود و کمبود دستگاه بازرسی ایکس‌ری مخصوص کامیون از مشکلات بازارچه‌های رسمی و موجب کندی مبادلات کالایی است درحالی که با آزادسازی موصل باید زیرساخت-های مرزی برای گسترش مبادلات، تقویت شود. محمد بیگلری، نماینده مردم سقز و بانه نیز معتقد است احداث بزرگراه‌ها و جاده‌های ترانزیتی منتهی به مناطق مرزی رسمی از ضروریات تسهیل تجارت است و مانع قاچاق کالا می‌شود.

همچنین منصور مرادی، نماینده مریوان و سروآباد با تأکید براینکه یکی از مشکلات اصلی تولید و اشتغال مناطق مرزی، نبود زیرساخت‌های مناسب، جاده‌ها و امکانات رفاهی مطلوب در شهرهای مرزی است، تصریح کرده این عوامل، مردم را با گرفتاری‌های معیشتی و بیکاری مواجه کرده است. از نظر وی، بازارچه باشماق، با وجود تأثیرگذاری در صادرات، به‌دلیل مدیریت ضعیف، تأثیر مناسبی بر اقتصاد شهرهای اطراف نداشته است.

علاوه بر بیان این دغدغه‌ها، مشکلات کولبرها، جان باختن یا معیشت نامناسب آنها در مرزها از چالش‌های موجود است که اتفاقا اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری نیز بر رونق بازارچه‌های مرزی از طریق استاندار و نمایندگان مجلس برای وداع کولبران با حمل بار در جاده‌های صعب-العبور و بهبود معیشت‌شان تأکید کرده است.

مصایب دولتمردان

با وجود این اظهارات گلایه‌آمیز و ذکر چالش‌های موجود در مسیر توسعه اقتصادی روستاییان و مرزنشینان، دولتمردان نیز مشکلات خاص خود را دارند که عمده این معضل، از نظر آنها به کمبود منابع مالی و اعتبارات ناکافی برمی‌گردد

در این زمینه، داود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره میزان تحقق بودجه راه‌های روستایی و فرعی تصریح کرده است که از مجموع ۳۵۰۰ میلیارد اعتبار موردنیاز برای نگهداری راه‌های روستایی، سالانه رقمی در حدود ۵۰۰ میلیارد محقق می‌شود؛ این درحالی است که در کشور بیش از ۱۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی و بیش از ۳۵ هزار کیلومتر راه فرعی داریم که نگهداری و ایمن‌سازی آنها نیازمند اعتبارات کارآمد است.

به گفته وی، برای نگهداری راه‌ها اعم از شریانی و غیرشریانی باید درآمد پایدار از طریق اخذ عوارض سوخت تأمین شود تا بتوانیم این راه‌ها را نگهداری کنی

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید