حق فنی در غیاب مسئول فنی داروخانه


رسول خضری دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این‌باره به همشهری می‌گوید:‌ اگر چه وزارت بهداشت به داروخانه‌ها این حق را داده که در قبال حضور پزشک داروساز در داروخانه و انجام مشاوره دارویی به مراجعه‌کنندگان حق فنی یا همان تعرفه خدمات دارویی را دریافت کنند اما زمانی که مسئول فنی در داروخانه حضور ندارد گرفتن حق فنی نیز جایگاهی ندارد و این حق خودبه‌خود ملغی می‌شود.
 
 
حق فنی اگر چه برای داروخانه‌دار‌ها اسمی آشناست و از آن به شدت دفاع می‌کنند اما از نظر قانون دیگر چنین عنوانی وجود ندارد.

با رأی دیوان عدالت اداری به غیرقانونی بودن دریافت این پول، نام آن به «تعرفه خدمات دارویی» تغییر کرد و راه دیگری برای گرفتن این مبلغ از مردم باز شد. موافقان دریافت این پول استدلال می‌کنند که باید این مبلغ را دریافت کنند چون اولا خرید دارو مثل خرید از سوپر مارکت نیست و دیگر اینکه بابت دارو‌ها به بیماران مشاوره می‌دهند. مشکل مردم اما این است که اولا مسئول فنی همیشه در داروخانه‌ها حضور ندارد و دیگر اینکه اصولا دریافت یک نسخه ساده که شامل شربت سرماخوردگی و قرص استامینوفن می‌شود نیازی به مشاوره ندارد.

یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است داروخانه‌ها زمانی می‌توانند از مردم حق فنی دریافت کنند که 3ضلع مثلث پزشک، بیمار(مراجعه‌کننده نسخه به دست) و پزشک داروساز (مسئول فنی)‌ همه باهم در یک مسیر باشند، به این معنی که زمانی که نسخه‌ای به داروخانه برده می‌شود پزشک داروساز هم حضور داشته باشد و درصورتی که تشخیص داد داروی تجویز شده ممکن است مشکلاتی را برای بیمار به‌دنبال داشته باشد با پزشک مربوطه مشورت کرده و در نهایت پس از تأیید پزشک معالج و دکتر داروساز بیمار دارو را تحویل بگیرد.

عبدالرحمان رستمیان با تأکید بر اینکه نبود ارتباط بین پزشک معالج و دکتر داروساز و در نهایت بیمار، مشکلی است که باید نهادهای نظارتی وزارت بهداشت به آن رسیدگی کنند، به همشهری می‌گوید:آنچه روشن است اینکه در غیاب پزشکان داروساز در داروخانه‌ها حق فنی به ناحق از مراجعه‌کنندگان دریافت نشود. حتی در مواردی هم که پزشک داروساز در داروخانه حضور دارد، معمولا توضیحی به بیمار درخصوص نحوه استفاده از داروهایی که ممکن‌است تداخل دارویی با دیگر داروها داشته باشند، داده نمی‌شود. این درحالی‌که در کشورهایی که از نظر بهداشت و درمان وضعیت مناسبی دارند موضوع آموزش به بیمار درخصوص نحوه استفاده از دارو جدی گرفته شده است.به گفته رستمیان، معمولا مردم در غیاب مسئول فنی داروخانه‌ها با مراجعه به بروشورهای داخل داروخانه از تداخلات و عوارض مصرف دارو آگاه می‌شوند.

رسول خضری دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس نیز در این‌باره به همشهری می‌گوید:‌ اگر چه وزارت بهداشت به داروخانه‌ها این حق را داده که در قبال حضور پزشک داروساز در داروخانه و انجام مشاوره دارویی به مراجعه‌کنندگان حق فنی یا همان تعرفه خدمات دارویی را دریافت کنند اما زمانی که مسئول فنی در داروخانه حضور ندارد گرفتن حق فنی نیز جایگاهی ندارد و این حق خودبه‌خود ملغی می‌شود. به گفته وی داروخانه‌هایی که مسئول فنی در آنها حضور ندارند موظف هستند که این موضوع را با درج در تابلو به اطلاع مراجعه‌کنندگان برسانند و حق فنی نیز دریافت نکنند، چه اینکه معدود داروخانه‌هایی در تهران این اقدام را انجام داده و در قبال ارائه دارو به مراجعه‌کنندگان هیچ پولی دریافت نمی‌کنند. به گفته خضری، گرفتن حق فنی بدون حضور مسئول فنی از نظر قانونی و شرعی نیز مشکل دارد و باید دستگاه‌های نظارتی وزارت بهداشت این موضوع را به دقت رصد کنند.

  • دیدگاه مخالف

سیامک مره صدق، عضو کمیسیون بهداشت مجلس اما اگر چه با حذف حق فنی مخالف است اما بر ضرورت حضور مسئول فنی تأکید دارد.او با اشاره به اینکه پزشک داروساز باید چند دقیقه را صرف توضیح به بیمار درباره تداخلات دارویی و... کند به همشهری می‌گوید: معتقدم پزشک داروساز باید به بیمار درخصوص عوارض و تداخلات دارو توضیح دهد اما این نکته را هم نباید فراموش کرد که گرفتن حق فنی به غیر از بهای داروست.

به گفته وی اشکالی که در سیستم درمانی کشور ما وجود دارد این است که پزشکان معمولا نسخه‌هایی با تعداد داروی زیاد می‌نویسند که این موضوع حتما مداخله دارویی ایجاد می‌کند. این نماینده مجلس می‌گوید: «الان در خیلی از کشورهای دنیا در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شغلی ایجاد شده به‌عنوان داروساز بیمارستانی که این فرد وظیفه دارد در ویزیت روزانه بیماران در کنار پزشک حضور داشته باشد و درخصوص میزان دوز داروی تجویز شده به بیمار با پزشک همفکری کند؛ ضمن اینکه به تیم پزشکی درخصوص عوارض جانبی و احتیاطات دارویی مشاوره می‌دهد تا روند بهبود بیمار زودتر طی شود که در این صورت جلوی مصرف زیاد از حد دارو هم گرفته می‌شود.»

مره‌صدق تأکید می‌کند: ‌این کار اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت بار مالی برای دولت در پی داشته باشد اما در درازمدت هم میزان مصرف بی‌رویه دارو کم می‌شود و هم داروهای غیرضروری برای بیمار تجویز نمی‌شود. به گفته او اگر مسئول فنی هم در داروخانه‌ها حضور داشته باشد همین وظیفه را به‌عهده دارد و باید درباره نحوه مصرف و عوارض دارو توضیحاتی را ارائه دهد اما نباید فراموش کرد که ممکن است عوارض داروهایی که در نسخه تجویز شده روی همه یکسان نباشد و ممکن است فرد غیراز این داروها، داروهای دیگری را هم مصرف کند که پزشک داروساز از وجود آنها بی‌اطلاع است.

او با اشاره به اینکه با حذف حق فنی از داروخانه‌ها مخالف است، می‌گوید: «به‌نظر من با این کار بار مسئولیت از دوش داروسازان برداشته می‌شود. وقتی یک نفر برای انجام دادن کاری هزینه‌ای دریافت نکند خود را موظف به انجام آن کار نمی‌بیند و با حذف حق فنی زمینه‌های عدم‌اجرای این کار به‌وجود می‌آید. اما اگر پزشک داروسازی در داروخانه‌ای وجود دارد و وظیفه خود را انجام نمی‌دهد باید با آن فرد با قاطعیت برخورد کرد.»

هر چند حالا تنها نام حق فنی تغییر کرده اما به‌نظر می‌رسد از نظر قانونی ایرادی بر تعرفه خدمات دارویی وارد نیست. به هر حال مسیر قانونی برای دریافت این پول وجود دارد و داروخانه هم به همین حق استناد می‌کند. اصلی‌ترین مشکل مردم در حال حاضر این است که مسئول فنی یا در داروخانه نیست که مشاوره بدهد یا اگر هست، مشاوره گرفتن از او اختیاری نیست که به بیمار داده شود؛ تنها یک اجبار است برای گرفتن پولی که گاهی اضافه به‌نظر می‌رسد.

 
 

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید