پیگیری اعتراضات داوطلبان آزمون دستیاری از سوی کمیسیون بهداشت


رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در گفتگو با سپید تاکید کرده بود که اعضای کمیسیون متبوعش به طور جد پیگیر این موضوع هستند. حال که این جلسات با حضور باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت برگزار شد، بار دیگر پیگیر مطالبات این داوطلبان شدیم. وی در این زمینه گفت:« با توجه به اعتراضات صورت‌گرفته، قرار بر این شد که این موضوع از سوی معاونت آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شود و اقدامات لازم انجام گیرد. اما تاکنون نتیجه‌ای از این بررسی‌ها به دست ما نرسیده‌است.»
 
 
 

آزمون دوره چهل و دوم دستیاری از همان زمان اعلام رتبه‌ها با اعتراضات بسیار روبه رو شد. تجمع این دانشجویان و انتشار نامه‌ها و گزارش‌های مربوط به این موضوع در رسانه‌ها موجب شد اعضای کمیسیون بهداشت مجلس هم جلسه‌ای با مسئولان برای رفع این مشکل و بررسی اعتراضات برگزار کنند، تا پیگیر مطالبات این داوطلبان باشند. پیش از برگزاری جلسه، رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، در گفتگو با سپید تاکید کرده بود که اعضای کمیسیون متبوعش به طور جد پیگیر این موضوع هستند. حال که این جلسات با حضور باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت برگزار شد، بار دیگر پیگیر مطالبات این داوطلبان شدیم. وی در این زمینه گفت:« با توجه به اعتراضات صورت‌گرفته، قرار بر این شد که این موضوع از سوی معاونت آموزش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شود و اقدامات لازم انجام گیرد. اما تاکنون نتیجه‌ای از این بررسی‌ها به دست ما نرسیده‌است.»

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه افزود:«در این جلسه موضوعات مختلف حوزه سلامت پیگیری شد و در آن در خصوص آموزشکده‌های سلامت در شهرستان‌ها، تمرکز زدایی و بحث آموزش به صورت بومی گفتگوهایی انجام گرفت.»

وی در ادامه افزود: «در سطح کشور 5 دانشگاه تعریف شده‌است که در سطح بین‌المللی رقابت می‌کنند و به طور کلی بر اساس پیش‌نویسی که تدوین شده‌است، علاوه بر آن سایر دانشگاه‌ها در سطح ملی و استانی و منطقه‌ای تقسیم‌بندی شده‌است. در زمینه این پیش‌نویس، کمیسیون بهداشت مجلس نظراتی داشت که قطعا لحاظ خواهد شد.»

خضری همچنین تاکید کرد:« با توجه به اینکه طرح تحول در آموزش پزشکی از سال گذشته کلید خورده‌است، انتظار می‌رود در سال تحصیلی جدید شاهد تحولات مورد نظر باشیم، زیرا تمام مسیرهای اصلاح ساختار در حوزه سلامت از حوزه آموزش می‌گذرد.»

وی با اشاره به اینکه تغییر و تجدید نظر در کریکولوم آموزشی نیاز اصلی حوزه آموزش پزشکی است، گفت:«ما در تمام جلساتی که با وزارت بهداشت داشته‌ایم، بر این موضوع تاکید کرده‌ایم. عدم تناسب میان نیازهای حوزه سلامت و آموزش پزشکی موضوعی است که انتظار می‌رود در برنامه‌ریزی‌های حوزه سلامت به آن توجه شود.»

خضری در ادامه با بیان اینکه متأسفانه کوریکلوم‌های ما در حوزه آموزش پزشکی از سی سال گذشته به همین شکل بوده است و نیاز به بازنگری دارد، تاکید کرد:« دانشگاه‌ها هر 5 سال یکبارباید در این زمینه بازنگری کنند، حوزه پزشکی چنین نیازی دارد. به عبارتی اگر به متون پزشکی نگاه کنید تغییرات بسیاری طی همین بازه اتفاق می‌افتد چنانچه می‌توان گفت در آموزش پزشکی تا 30 تغییر را شاهد هستیم.»

خضری در ادامه تصریح کرد: «این موضوع می‌طلبد که تغییرات را جدی بگیریم. یکی از موارد مهم طرح تحول نظام سلامت که از سال گذشته آغاز شد، تحول در آموزش بود که دکتر ضیایی در ابتدا پیگیر آن بود و تا پایان سال به نوعی کلیات آن تدوین شد. به عبارتی قرار بر این شد، نحوه کوریکلوم آموزشی، نحوه آموزش پزشک عمومی و خانواده و سایر موارد را به صورت صحیح آموزش دهند.»

وی در پایان گفت: «ما برای تحولات مذکور با توجه به افزایش بودجه این حوزه، چندان نگران نیستیم. با توجه به اینکه درعلم پزشکی سرعت پیشرفت بالایی داریم باید چیرگی را در پزشکی مدنظر بگیریم.»


تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید