بایدها و نبایدها خوردن و آشامیدن در ماه مبارک رمضان از زبان عضو کمیسیون بهداشت


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد بایدها و نبایدها خوردن و آشامیدن در طول ماه مبارک رمضان گفت: روزه داران باید از مصرف غذاهای چرب دروعده افطار و سحر بپرهیزند زیرا باعث اختلالات گوارشی و افزایش وزن و مشکلات دیابت می‌شود.
 
 
سول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مورد بایدها و نبایدها خوردن و آشامیدن در طول ماه مبارک رمضان به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: بهترین اقدامی که روزه دار می تواند در هنگام افطار انجام دهد این است که آب با دمای معمولی و نه آب سرد روزه اش را افطار کند زیرا آب سرد باعث عفونت های معده می شود و دردهای معده را نیز تشدید می‌کند.

وی با بیان اینکه بهترین و سالمترین نوشیدنی برای روزه دار آب است، اظهار کرد: البته مایعات سبک و طبیعی همانند آب میوه هایی که در خانه امکان تهیه آنها وجود دارد نیز به روزه دار کمک می کند تا آب بدنش را در طول روز تامین کند و بهتر است روزه داران از خوردن آب میوه های که پر از اسانس ها و افزودنی ها هستند خودداری کنند زیرا این آب میوه ها پر از قند هستند و باعث تشدید تشنگی روزه داران می‌شود.

خضری تاکید کرد: در هنگام افطار بهتر است روزه دار از خرما و همچنین سوپ و یا آش و موادسبک استفاده کند و یک ساعتی بین افطار تا شام اصلی فاصله باشد زیرا اگر بلافاصله بعد از افطار شام میل شود چون هنوز روزه دار حالت گرسنگی دارد ممکن است مواد غذایی زیادی میل کند و این باعث افزایش وزن در روزه داران می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در وعده سحری که بسیار برای روزه دار مهم است و در واقع این وعده می تواند قند روزه دار را نگه دارد و اگر در این وعده مواد غذایی مغذی استفاده شود روزه دار در طول روز دچار افت فشار و ضعف نمی شود.

وی گفت: کربوهیدراتها 55 درصد، چربیها 30 درصد، پروتئین ها 15 درصد غذای ما را تشکیل می‌دهند و در واقع کالری که ما می گیریم باید 55 کربوهیدراتها، 30 درصد چربی و 15 درصد پروتئین باشد که ما باید دقت کنیم وعده سحری مان حاوی این مواد باشد.

وی گفت: نان و غلات و قند کربوهیدراتها هستند و حتی برنج و ماکارانی نیز حاوی کربوهیدرات هستند و باید روزه دار سعی کند بخشی از این مواد در وعده سحری اش داشته باشد ولی درعین حال نیز باید مواظب باشد در خوردن آنها افراط نشود و برای تامین مواد پروتئینی نیز از گوشت سفید و قرمز و تخم مرغ استفاده کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: روزه داران باید از مصرف غذاهای چرب دروعده افطار و سحر بپرهیزند زیرا باعث اختلالات گوارشی و افزایش وزن و مشکلات دیابت می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: حتی روزه داران باید بعد از اینکه وعده افطار و یا سحر را میل کردند فاصله ای را برای خواب و استراحت داشته باشند و اینگونه نباشد که بلافاصله بعد از خوردن غذا بخوابند زیرا این باعث رفلاکس معده می شود.


پایان پیام/ 

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید