باید به دنبال خلق منابع جدید در حوزه سلامت باشیم / بقای طرح تحول در گروی تزریق اعتبار به شورای عالی بیمه


 رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در خصوص مشکلات و چالش‌هایی که در مقوله سیاست‌گذاری‌های شورای عالی بیمه وجود دارد با سپید به گفتگو پرداخت که در ذیل می‌خوانید.
 
 
شورای عالی بیمه و خدمات درمانی، جایی که اکثر تصمیم‌گیری‌های مهم حوزه سلامت در آنجا مطرح شده و تصویب می‌شود. در این شورا که وزیر بهداشت، وزیر رفاه،رئیس سازمان نظام پزشکی،برخی از نمایندگان مجلس و نمایندگان بیمه‌های پایه حضور دارند، اولویت‌های نظام سلامت مطرح می‌شود.
 
آن چیزی که در حال حاضر مورد انتقاد بسیاری از صاحبنظران این عرصه بوده این است که نحوه تصمیم‌گیری در این شورا عادلانه نیست، نظر کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند آن طور که باید مورد توجه قرار نگرفته است و خلاء‌هایی در آن وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
 

رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در خصوص مشکلات و چالش‌هایی که در مقوله سیاست‌گذاری‌های شورای عالی بیمه وجود دارد با سپید به گفتگو پرداخت که در ذیل می‌خوانید.

با توجه به اینکه تمام سیاست‌گذاری‌های مربوط به بیمه در شورای عالی بیمه اتخاذ می‌شود، چه دغدغه‌ای پیش روی آن قرار دارد؟

مهم‌ترین مبحث حوزه سلامت، اجرای بیمه همگانی برای ‌آحاد کشور است. عدالت در سلامت، یکی از بنیادی‌ترین مباحث عدالت است. عدالت در سلامت باید ‌مهم‌ترین‌ رکن اصلی عدالت در جامعه در نظر گرفته شود و توجه به این موضوع، باید بیشتر از اینها باشد. تجمیع صندوق‌های بیمه در برنامه توسعه دیده شده و به بحث عدالت و به ویژه ‌عدالت در سلامت در اصول گوناگون قانون اساسی بارها تاکید شده است. هر فردی که در این کشور زندگی می‌کند، باید تحت پوشش بیمه ‌باشد.

شورای عالی بیمه با توجه به میزان اعتباراتی که از صندوق دریافت کرده یا قرار گرفتن در راستای طرح تحول سلامت که به پوشش بیمه سلامت 9 میلیون نفر انجامید، مسئولیت و هزینه‌های بیشتری را متحمل شده است. در مجموع رئیس شورای عالی بیمه و تمام اعضای متشکل آن، همگی بر مبحث اعتبارات و بحث بدهی‌های دولت به سازمان‌های بیمه‌گر است. دولت 90 هزار میلیارد تومان پول به تامین اجتماعی داده است. این 90 هزارمیلیارد پولی است که از چرخه بیمه خارج شده است.

لذا این اعتبار باید وارد سیستم شود تا عمر و کیفیت و خدمات‌دهی بیمه بهتر شود. در واقع بیشترین دغدغه شورای عالی بیمه اعتباراتی است که باید تامین شود. چنان‌چه به اعتبارات شورای عالی بیمه و سازمان‌های بیمه‌گر توجه نشود، طرح تحول سلامت با مشکل جدی مواجه خواهد شد. ستون فقرات تامین هزینه‌های طرح تحول سلامت بر دوش بیمه‌ها بوده که چیزی حدود 70 درصد از این مهم را شامل می‌شود.

عده‌ای اعتقاد براین دارند که شورای عالی بیمه را افراد متخصص و زبده‌ای تشکیل نمی‌دهند، نظر شما چیست؟

وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی و نیز نمایندگانی از سایر ارگان‌های ذی‌ربط مثلا سازمان نظام پزشکی کشور، بیمه سلامت، نمایند گان هیات دولت و نمایندگانی از مجلس که به عنوان ناظر حضور دارند، همگی از جمله افراد متخصص بوده و این اعتقاد غلط است.

بنابراین معتقد هستید، تصمیماتی که در شورا گرفته می‌شود، کاملا کارشناسی شده و دقیق است؟

نظر بنده درخصوص شورای عالی بیمه مبنی بر بازنگری بر آن است، زیرا در هر موقعیتی اعم از طرح تحول یا پزشک خانواده و در هر طرح ملی دیگر در همه جای دنیا خدمت گیرنده می‌تواند نظرات خود را ارائه دهد. ما انتطار داریم در مورد شورای عالی بیمه نقش خدمت گیرنده پررنگ باشد و ارگان‌های خدمت‌دهنده به خصوص سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت نیز حق اظهارنظر بیشتری داشته و رای تاثیرگذارتری را ارائه دهند. 

لذا باید از این دستگاه‌ها نمایندگان بیشتری در شورای عالی بیمه حضور داشته باشند. از آنجا که وزیر تعاون ریاست شورای عالی بیمه را برعهده داشته بنابراین بیشترین تاثیر از نظرات وی گرفته می‌شود. بنابراین سایر اعضا تنها نقش مجری را دارند.

درنتیجه در نحوه تاثیرگذاری اعضا باید یک تحول و بازنگری صورت گیرد. یعنی همان‌طور که طرح تحول نظام سلامت کلید خورد و با موفقیت در بسیاری از بخش‌ها همراه بود، در شورای عالی بیمه نیز باید تحولی اساسی کلید بخورد و از این شورایی که اکنون در جریان است، یک شورای پویاتر و با بهره‌گیری از نظرات سایر کارشناسان ساخته شود.

به نظر شما بهتر نیست که تولیت شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت واگذار شود؟

از آنجاکه تولیت سلامت با وزارت بهداشت است، بهتر است که سایر امور مرتبط با مقوله درمان و سلامت نیز بر عهده این وزارتخانه باشد. بنا بر قانون برنامه توسعه، تجمیع صندوق‌های بیمه را داشتیم، اما متأسفانه هنوز این صندوق‌ها یکی نشده‌اند و ساختارهای متفاوت دارند. سیاست‌های درمان هنوز تحت نظر وزارت بهداشت نیست.

مثل این است که اتوبانی را وزارت را‌ه و ترابری بسازد و وزارت کشاورزی سیاست‌گذاری کند و اعتبارش در اختیار آن باشد. متأسفانه سازمان‌های بیمه خدمات درمانی و بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت ایران، زیر نظر وزارت بهداشت نیستند و زیر نظر سایر وزارتخانه‌ها هستند.

این ضعف سیاست‌گذاری است. ?? درصد منابع حوزه سلامت در دست وزارت بهداشت نیست. تا زمانی که وزارتخانه عریض و طویلی مانند وزارت بهداشت، سیاست‌گذاری حوزه بهداشت و درمان در دستش نباشد و تجمیع صندوق‌های بیمه اجرایی نشود، پرداخت از جیب مردم همواره بالا‌تر خواهد رفت. 

کیفیت و کمیت بیمه‌ها پایین است. ماه‌ها طول می‌کشد تا با خدمات گیرندگان و مراکز درمانی تسویه کنند. گا‌‌ه ?? درصد و یا بیشتر کسورات می‌زنند و متأسفانه از جاهایی که بدهی کمتری دارند، شروع می‌کنند. مجموعه این اقدامات باعث ایجاد نارضایتی و بی‌عدالتی در حوزه سلامت شده است.

با تجمیع صندوق‌های بیمه و با سیاست‌گذاری درست وزارت بهداشت و درمان در بحث بیمه‌های درمانی و همچنین در نظر گرفتن سرانه بهداشت و درمان کافی و بالا‌تر رفتن سهم سلامت از درآمد ناخالص ملی، این مسائل می‌تواند تا اندازه‌ای ‌بهبود یابد و به نفع مردم و نظام است. بیمه گذاری در حوزه درمان تخصصی است که باید در حوزه وزارت بهداشت بررسی شود. وزارتخانه‌های دیگر بیشتر اقتصادی هستند. در وزارت بهداشت تنها بحث مالی مطرح نیست.

وزارت بهداشت، سلامت و انسان سالم را ‌‌محور توسعه پایدار می‌داند و از دید این وزارتخانه هر چه در بحث پیشگیری سلامت و سالم سازی جامعه هزینه شود، نوعی سرمایه‌گذاری است. سایر وزارتخانه‌ها این را به عنوان هزینه در نظر می‌گیرند، در حالی که دید وزارت بهداشت عکس این است.

در جلسات شورای عالی بیمه تا چه حد حقوق مردم درنظر گرفته می‌شود؟

قبل از آغاز طرح سلامت پرداختی از جیب مردم در بخش بستری 38 درصد بود، اما بعداز اجرای طرح به زیر 8 درصد رسید. همکاری مجلس و دولت با وزارت بهداشت دراین زمینه مطلوب بود، به هرحال بقای این طرح نیازمند حمایت سازمان‌های بیمه‌گر و به خصوص شورای عالی بیمه است.

منابع پایدار که در بحث لایحه بودجه سال 94 در تنظیم بخش مقررات مالی با یک درصد ارزش افزوده به صورت دائمی به حوزه سلامت اختصاص داده شد، اما این نیز کافی نیست. باید به دنبال خلق منابع جدید در حوزه سلامت باشیم، زیرا ارتقای کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی نیازمند نوآوری و درآمدزایی است. خلق منابع جدید با همدلی هم‌افزایی و همکاری بین سایر ارگان‌ها امکان‌پذیر است.  
 

تا کنون هیچ نظری برای این پست ثبت نشده

پاسخ خود را درج کنید